توافق 3 کشور اروپایی درباره سیستم اقتصادی مستقل با ایران

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مشرق نوشت: یک هفته نامه آلمانی از توافق اروپا درباره سیستم اقتصادی مستقل از دلار به منظور تضمین مناسبات تجاری با ایران با وجود تحریم های آمریکا اطلاع داد.

توافق 3 کشور اروپایی درباره سیستم اقتصادی مستقل با ایران هفته نامه اشپیگل از توافق کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان درباره یک سیستم اقتصادی مستقل به منظور تضمین مناسبات تجاری با ایران با وجود تحریم های آمریکا اطلاع داد. رئیس این سازو کار اقتصادی یک آلمانی خواهد بود.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، واشنگتن تهدید نموده است که شرکت های اروپایی که به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه می دهند مجازات خواهند شد. با این حال بسیاری کشورهای اروپایی روی طرحی کار نموده اند که چگونه می توانند تحریم های آمریکا را دور بزنند. برای این منظور باید یک جامعه هدف موسوم به SPV تاسیس گردد که مبادلات پولی بین شرکت های اروپایی و ایرانی را مستقل از دلار تضمین کند.

این سیستم اقتصادی مستقل بیشتر توسط سه کشور اروپایی تنظیم و حمایت می گردد که در مذاکرات توافق هسته ای با ایران شرکت داشته اند. بر این اساس مقر این سیستم اقتصادی مستقل در پاریس خواهد بود و آلمان مدیریت آن را عهده دار خواهد بود و انگلیس نیز بخش های مربوط به حسابداری را تنظیم می نماید.

به نوشته هفته نامه اشپیگل این سیستم اقتصادی نوعی سیستم مبادله ای است که در آن حساب های شرکت های ایرانی و اروپایی با یکدیگر تسویه می گردد. به عنوان مثال پولی که ایران برای ارسال نفت به اروپا باید دریافت کند می تواند مستقیماً به کشورهای اروپایی جریان یابد که تولیدات خود را به ایران می فروشند. روز دوشنبه قرار است کشورهای اروپایی شرکت نماینده در این سیستم اقتصادی در بروکسل با هم دیدار نموده تا آخرین جزئیات در این باره را روشن نمایند.

ایده تشکیل یک سیستم اقتصادی مستقل از دلار برای مبادلات تجاری با ایران مدت کوتاهی بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران شکل گرفت.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم اوایل ژانویه در این باره گفته بود که سخت در این راستا کوشش می کنیم تا آخرین پیش شرط ها برای این منظور را روشن کنیم.

پیش تر هم مایا کوچیجانکیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد راه اندازی مکانیزم اقتصادی همکاری با ایران گفته بود که طبق اطلاعات به دست آمده، کار ادامه دارد و پیشرفت های خوبی در این خصوص حاصل شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مکانیزم ویژه اس پی وی به زودی رونمایی خواهد شد، اظهار نموده بود که این کار در هفته های آینده به منظور ارتقای تجارت قانونی با ایران انجام خواهد شد و این مکانیزم بخشی از کوشش های گسترده تر اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای سال 2015 با ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سال گذشته اظهار داشت که سخت ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد نمود. ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین نیز مدتهاست به شرکت های آلمانی که به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه می دهند هشدار می دهد که تحریم های آمریکا در انتظار آنها است.

2323منبع: خبرآنلاین

به "توافق 3 کشور اروپایی درباره سیستم اقتصادی مستقل با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق 3 کشور اروپایی درباره سیستم اقتصادی مستقل با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید