جوش و خروش زمین به نمایش عایدی ، مهدی زاده: آینده ایران را توسعه فناوری زمین شناسی می سازد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، آیین رونمایی مستند گل فشان، جوش و خروش زمین رونمایی شد تا یکی دیگر از ظرفیت های نهفته و خارق العاده زمین گردشگری ایران ترویج و معرفی گردد.

جوش و خروش زمین به نمایش عایدی ، مهدی زاده: آینده ایران را توسعه فناوری زمین شناسی می سازد

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ ساعت مچی، مستند گل فشان، جوش و خروش زمین، سومین قسمت از مجموعه مستند های رخساره زمین است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های نهفته زمین گردشگری کشورمان می پردازد. در سومین قسمت از این مجموعه مستند به معرفی پدیده زمین شناسی گل فشان استان گلستان پرداخته شده است.

معرفی بهشت زمین شناسی جهان با یاری فناوری

کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد با بیان این که آینده را فناوری ها خواهند ساخت نه بشکه های نفتی اسم کرد: برای معرفی جاذبه های زمین گردشگری و ژئوتوریسم ایران باید گام های زیادی برداشته گردد. ایران بهشت زمین شناسی جهان است، اما قدر این موهبت را ندانسته ایم.

وی با تاکید بر طرح ریزی برنامه های جدی زمین گردشگری به صورت مدون گفت: معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری نخستین سازمانی بود که در این راه گام گذاشت و به لطف خدا پیروز هم بوده است. با تکیه بر فناوری و نوآوری، امروز میراث زمین شناختی ایران را به جهان معرفی کردیم.

پدیده ای مجذوب کننده و دارای ظرفیت های زمین گردشگری

گل فشان پدیده ای طبیعی است که طی آن گل و لای از زیر زمین به شکل چشمه وار به سطح زمین می رسد و ممکن است از یک یا چند دهانه تشکیل شده باشد و به طور مداوم گل سرد از آن به خارج پرتاب می گردد.

مهدی زاده با بیان این شرح، هدف از معرفی پدیده گل فشان را معرفی ظرفیت های منحصر به فرد کشورمان در این پدیده زمین شناختی دانست و اضافه کرد: در ایران عزیز ما علاوه بر شمال کشور در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان کنارک گل فشان زیبایی داریم.

مدیر طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن ادامه داد: در این مستند، برای نخستین بار گل فشان های زیبای استان گلستان را که در منطقه بی نظیر است را به تصویر بکشیم و بر خلاف اینکه اظهار می شد این گلفشان ها خاموش اند، نشان دادیم که تمامی گل فشان های استان گلستان فعال اند.

ضرورت توسعه فناوری اکتشاف در عمق

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیشرفت فناوری زمین شناسی و ارزش آفرینی این حوزه را نیازمند روش های روزآمد اکتشافی دانست و اضافه کرد: جهان از اکتشافات معدنی روباز و سطحی به سمت عمق حرکت نموده است. در حالی که عمق پوشش اکتشاف در جهان 79 تا 100 متر، اما این عدد برای ایران یک تا 5 متر است.

وی با بیان این که جهان از معادن روباز به سمت اکتشافات معادن زیر زمینی حرکت نموده و ما هم باید به سوی این فناروی جرکت جدی داشته باشیم، اضافه کرد: 50 تا 72 درصد معادن در عمق 100 تا 200 متری قرار گرفته است، این به چه معناست

مدیر طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن، توجه به فناوری های نوظهور را راه کاری برای کاهش ذخایر موجود معدنی دانست و اضافه کرد: باید فرایند تحول نوی با استفاده از فناوری و نوآوری در کشف ذخایر عظیم معدنی ایجاد کنیم وباید به سمت استفاده از ابزار های نو اکتشافی و اکتشاف سیستماتیک حرکت کنیم.

مهدی زاده ایجاد مجذوب کنندهیت در بخش مالی زمین شناسی و معدن را یکی از راه های توسعه این فناوری دانست و گفت: این کار پیچیدگی علمی و فنی خود را داشته و نیازمند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است. ابزار و فناوری که در زمین پیشروی می نمایدباید با توجه به پروژه های عظیم مقیاس، به سوی جلو حرکت کنیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: باید به سوی توسعه فناوری های اکتشاف در عمق، استفاده از باطله های معدنی، استحصال عناصر نادر خاکی و زمین شناسی دریایی حرکت کنیم تا بتوانیم صندلی واقعی ایران را در این حوزه بشناسانیم.

مدیر طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر این که چرخ صنعت هسته ای و نفت با زمین شناسی به حرکت در می آید ادامه داد: باید به این علم توجه کنیم چراکه اگر امروز باریت و بنتونیت نداشتیم صنعت نفت ما ناتوان بود و بسیاری از صنایع و فناوری های دیگر هم به زمین شناسی وابستگی دارد.

توجه به اهمیت باطله های معدنی

تا چند سال پیش، باطله های معدنی صرفاً فضا اشغال می کرد و منجر به آسیب های زیست محیطی می شد، امروز، اما باطله های معدنی با کاهش عیار معادن و بهبود فناوری استخراج و فراوری حکم الماس های خفته و طلا را دارند. مهدی زاده با بیان این اهمیت ادامه داد: یکی از مهم ترین اقدامات کشور های پیشرفته توسعه فناوری بازیافت و استفاده مجدد از مواد معدنی و حیاتی است و شروع استخراج لیتیم در صحرای کالیفرنیا و پروژه های عناصر نادر خاکی در کلرادو و نوادا با همین هدف اجرا شده است.

عناصر نادر خاکی وپیشرفت فناورانه در زمین شناسی و معدن

شانزدهم ژانویه امسال، جزئیات همکاری بین 4 کشور ژاپن، امریکا، استرالیا و هند در رابطه با مشارکت در زمینه عناصر نادر خاکی و قطع وابستگی به چین فاش شد. بر همین اساس، مدیر طرح توسعه فناوری های زمین شناسی و معدن با تاکید بر این که آینده ایران در گرو توجه به عناصر نادر خاکی است اضافه کرد: آینده را عناصر نادر خاکی نه شعار ها و وعده ها می سازد و در اهمیت این عناصر باید گفت ایالات متحده 35 ماده معدنی از چین تامین می نماید که 14 مورد از آن وابستگی کامل به چین دارد.

وی با بیان این که در جنگ تجاری چین و آمریکا، عناصر نادر خاکی یک مزیت رقابتی است، اضافه کرد: بعد از چین عظیمترین فراوری کننده عناصر نادر خاکی استرالیا است، روسیه، هند و برزیل هم در این صنعت پیشتاز هستند. کشور ما هم با بهره گیری از این ظرفیت خارق العاده باید به سوی توسعه فناوری استحصال عناصر نادر خاکی حرکت کند.

معرفی جاذبه های زمین گردشگری ایران

سلسله مستند های رخساره زمین، با هدف ترویج و معرفی جاذبه های ناشناخته ایران در حوزه زمین گردشگری، توسعه فناوری های این حوزه و خلق ارزش اضافه نموده و اشتغال از این ظرفیت ها با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری و رونمایی می گردد.

سومین مجموعه از این مستندها، به معرفی جاذبه زمین شناختی گل فشان های استان گلستان اختصاص داشت که صبح امروز با حضور کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه فناوری زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم کریمی معاون استاندار گلستان و جمعی از کارشناسان و متخصصان این حوزه رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جوش و خروش زمین به نمایش عایدی ، مهدی زاده: آینده ایران را توسعه فناوری زمین شناسی می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوش و خروش زمین به نمایش عایدی ، مهدی زاده: آینده ایران را توسعه فناوری زمین شناسی می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید