خیابان بائوباب ها یکی از خاص ترین خیابانهای جهان است

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، بیتوته/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، خیابان بائوباب ها یکی از خاص ترین خیابانهای جهان است.

خیابان بائوباب ها یکی از خاص ترین خیابانهای جهان است

خیابان بائوباب ها شامل گروهی از درختان بائوباب می گردد که در دو طرف جاده ای خاکی در غرب ماداگاسکار قرار گرفته اند. منظره جالب آنها گردشگر ها را از نقاط دوردست دنیا به این نقطه می کشاند و آن را جز پربازدیدترین نقاط منطقه ساخته است. درختان بائوباب که بیش از 800 سال عمر دارند، در این منطقه تک افتاده نبودند، بلکه در جنگل استوایی انبوهی قرار گرفته بودند. با گذشت سالها، جنگل به منظور کشاورزی زدوده شد و فقط این درختان مشهور باقی ماندند.

از مجموعه هشت گونه درخت بائوباب در دنیا، شش گونه آن در ماداگاسکار می رویند. بائوباب ها محل زندگی مارها، خفاش ها، زنبورها و حتی انسانهاست و مهمتر از آن این درختان منبع سرشاری از آب هستند و هر کدام تا 4 هزار لیتر آب را درون تنه خود ذخیره می نمایند و در واقع برای آفریقا درختان زندگی هستند.

ارتفاع درختان بائوباب از پنج تا 30 متر متغیر است و بعضی از آنها تا 1000 سال با توجه به شرایط زیست محیطی عمر می نمایند. این درخت وقتی نهال است فرقی با درختان معمولی ندارد اما هنگامی که عمرش به 30 یا 40 سال می رسد، اتفاق عجیبی می افتد به این ترتیب که تنه درخت آغاز به بزرگ شدن می نماید و شاخه های نازک تقریبا بی برگ آن پایین می افتد. وقتی درخت بائوباب 100 ساله می گردد، تنه بزرگ و ورم نموده ای داردو شاخه هایش مانند ریشه های خشکیده ای هستند که انگار از سمت بالا روییده اند طوری که وقتی آن را ببینید تصور می کنید این درخت وارونه رشد نموده است.

در فصل بارانی سال، تنه درخت برجسته و متورم می گردد تا شانه های نرم و اسفنج شکل آن آب را جذب نمایند. سپس در طول فصل گرما، انگار که درخت رژیم گرفته باشد از آبی که در خود ذخیره نموده استفاده می نماید. فیل های تشنه از خرطومشان برای سوراخ کردن تنه درخت استفاده می نمایند و چوب نرم و مرطوب آن را می جوند. حتی افرادی که در صحرا هستند می توانند با جویدن چوب بائوباب و مکیدن آب درونی آن، زندگیشان را نجات دهند.

میوه ترش بائوباب نیز مفید است بطوریکه میتوان از پوسته سفت آن به جای ظرف استفاده کرد. البته مصرف هسته آن نیز ایرادی ندارد و میتوان آن را خرد و برای خوشمزه شدن سوپ استفاده کرد یا میتوان آن را بو داده و در تهیه قهوه استفاده کرد. بعلاوه نوشیدنی مقوی که از این میوه بدست می آید موجب شده که بائوباب نام مستعار (درخت لیموناد) را به خود بگیرد.

منبع: همگردی

به "خیابان بائوباب ها یکی از خاص ترین خیابانهای جهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان بائوباب ها یکی از خاص ترین خیابانهای جهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید