شرکت های بیمه ای برای فعالیت در ایران بیشتر از بانک ها رغبت دارند

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، شرکت های بیمه غربی برای بازگشت مجدد به بازار چند میلیارد دلاری ایران، به تدریج توافقاتی را با این کشور منعقد می نمایند، اما با گذشت 10 ماه از اجرا شدن برجام و لغو تحریمهای بین المللی، محدودیت های بانکی مانع از فعالیت آنها شده است.

شرکت های بیمه ای برای فعالیت در ایران بیشتر از بانک ها رغبت دارند

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، رویترز در گزارشی با این مقدمه نوشت: ایران که سالهاست از دسترسی به بازارهای اقتصادی بین المللی محروم شده است، همچنان کوشش می نماید از دستاوردهای توافق هسته ای سال گذشته با قدرتهای جهانی بهره مند گردد.

با وجود برطرف محدودیت های بانکی بین المللی در ژانویه، به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا، تهران تنها روابط محدودی با بانکهای خارجی کوچک داشته است.

در عوض با شرکت های بیمه فعالانه سرگرم مذاکره بوده تا بازار این کشور را پوشش دهند. ارزش بازار ایران در سال گذشته 9 میلیارد دلار بود و این رقم ظرف یک دهه آینده دو برابر می گردد.

شرکت های غربی برای از سرگیری تجارت با ایران به بیمه احتیاج دارند. بیمه اعتبار بازرگانی و کشتیرانی که ریسک عدم پرداخت برای کالا را برطرف می نماید، نخستین نوع بیمه ای بوده که عرضه شده است.

نایجل کوشنر، وکیل امور تحریمها در لندن به رویترز گفت: بیم و دلهره کمتری وجود دارد، زیرا در مقایسه با بانک ها، شرکت های بیمه با جریمه های بالایی روبرو نبودند. وی که مدیر اتاق بازرگانی ایران و انگلیس است در ادامه اضافه کرد: انتظار می رود حداقل در لندن و انگلیس، شاهد حرکت بزرگتر و سریعتر بخش بیمه نسبت به بخش بانکی باشیم.

با کوشش ایران برای افزایش صادرات، بیمه دریایی بسیار حیاتی محسوب می گردد و شرکتهای بیمه کشتی غربی معتبر، در ماه های اخیر ارایه چنین خدماتی را شروع نموده اند.

امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در گفت وگو با خبرگزاری وزارت نفت اظهار نموده است شرکت های بیمه اروپایی مسئله ای برای بیمه کردن نفتکشهای ایرانی ندارند.

کلوبهای Protection and Indemnity یا P&I که شرکتهای بیمه دریایی متعلق به شرکتهای کشتیرانی هستند، پوشش بیمه برای ناوگان کشتیرانی ایران از جمله نفتکشهای ایرانی را شروع نموده اند.

جوناتان اندروز، یکی از مدیران فراهم نماینده خدمات بیمه Steamship Mutual به رویترز اظهار کرد این کلوب کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بیمه می نماید.

شرکت بیمه کشتی نروژی Skuld اعلام نموده است سرگرم مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده در حالیکه در حال حاضر کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران را بیمه می نماید.

سایر شرکتها مانند استاندارد کلوب انگلیس اعلام نموده اند کشتی هایی را که از مبدا و یا به مقصد ایران سفر می نمایند بیمه می نمایند، اما درباره اینکه آیا این کشتی ها متعلق به شرکتهای کشتیرانی ایرانی هستند توضیحی ندادند.

شرکت های بیمه کشتی می گویند به دلیل ممنوعیت استفاده از سیستم اقتصادی آمریکا در معاملات ایران، همچنان در زمینه پرداخت با محدودیتهایی روبرو هستند و این مسئله به دلیل عدم تمایل بسیاری از بانک ها و موسسات اقتصادی برای مشارکت در این مبادلات به دلیل نگرانی از نقض تحریمهای آمریکاست و این مسئله اکنون عامل اصلی نگرانی شرکتهای بیمه و بیمه اتکایی است.

محدودیتهای دلاری

بانک های آمریکایی تحت تحریمهای وزارت خزانه داری اجازه همکاری با ایران را ندارند و بانک های اروپایی هم با مشکل روبرو هستند، زیرا معاملات دلاری با ایران اجازه استفاده از سیستم اقتصادی آمریکا را ندارند.

بانک ها پس از جریمه های سنگین آمریکا از جمله جریمه 9 میلیارد دلاری علیه بانک بی ان پی پاریباس فرانسه در سال 2014، نگران نقض ناخواسته تحریمهای آمریکا هستند.

با وجود این، آژانسهای اعتبار صادرات اروپایی فاینانس تجارت را برای شرکتهای غربی که با ایران داد و ستد می نمایند، ضمانت می نمایند. گروه اعتبار صادرات هرمس آلمان ضمانت صادرات برای کالاهایی به ارزش میلیونها یورو را صادر می نماید.

یک سخنگوی هرمس در این باره گفت: حدود ده ها معامله تا به امروز تایید شده اند و تقاضا از بخش صادرنمایندگان وجود دارد اما آنها به اطلاعات زیادی احتیاج دارند.

آژانس اعتبار صادرات ایتالیایی ساچه هم نخستین مبادلات کوچک با ایران را انجام داده است، در حالیکه کوفس فرانسه به نمایندگی از سوی دولت این کشور با ایران قراردادی را به منظور تضمین فاینانس تجارت امضا نموده است.

سایر شرکتهای بیمه بزرگ مانند هانوفر ری به دقت تحولات ایران را زیر نظر دارند اما همچنان نگرانیهایی درباره پرداخت دارند که مانع همکاریهای آنها می گردد.

کریستین مومنتالر، مدیرعامل شرکت سوییس ری به رویترز گفت: این شرکت کسب و کار بزرگی در آمریکا دارد و مدیر حقوقی اش کوچکترین اقدامات در این زمینه را ساماندهی می نماید.

اما جان نلسون، رییس هیات مدیره لویدز لندن گفت: این شرکت در ایران فعال بوده و این بازاری است که تمایل دارد به آن بازگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرکت های بیمه ای برای فعالیت در ایران بیشتر از بانک ها رغبت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های بیمه ای برای فعالیت در ایران بیشتر از بانک ها رغبت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید