مخترع اتومبیل چه کسی است و اولین خودروی دنیا چه بود؟

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، اینکه اولین اتومبیل دنیا به وسیله چه کسی و در کجا ساخته شده، محل بحث و اختلاف نظرهای بسیاری است. عده ای با قاطعیت آن را به کارل بنز نسبت می دهند و عده ای دیگر معتقدند پیش از او، افراد دیگر وسایلی را اختراع کردند که می تواند نسل اول خودرو در دنیا باشد و همین موضوع می تواند مخترع اتومبیل را تغییر دهد.

مخترع اتومبیل چه کسی است و اولین خودروی دنیا چه بود؟

قدیمی ترین اسناد برای پاسخ به این سوالات، ما را به کشور آلمان می رسانند. کشوری که هنوز هم بزرگترین حاکمان صنعت خودروی جهان یعنی مرسدس بنز و ب ام و، هر روز با فناوری های تازه و مدل های خاص خودشان، عاشقان جهانی خودرو را شگفت زده می نمایند. اما پیش از اختراع اتومبیل، بسیاری از افراد برای ساخت یک وسیله متحرک کوشش های زیادی انجام داده اند. شاید به این وسایل نتوان نام اتومبیل داد و نتوان گفت که مبدعان این وسایل اولین مخترع خودرو بوده اند، اما مطمئنا اولین جرقه های ساخت خودرو از همین اختراعات زده شده است.

در این مطلب خواهیم خواند که مخترع اتومبیل چه کسی بود و اولین ماشین جهان در کجا ساخته شد.

اولین وسیله متحرک جهان یا اولین خودرو جهان؟

کوشش برای به حرکت درآوردن وسایل مختلف برای انجام کارهای گوناگون به خیلی سال های پیش بازمی گردد. در آن موقع، وسایل نقلیه که برای حمل بار و افراد استفاده می شد از طریق اسب یا حیوانات دیگر حرکت می کردند.

فردیناند وربیست و طرحی از اولین اتومبیل

فکر ساختن یک وسیله متحرک برای اولین بار به فکر فردیناند فربیست رسید که یک مبلغ مسیحی بلژیکی در چین بود. او را شاید نتوان مخترع خودرو دانست، اما وسیله ای که او ساخت چیزی شبیه به یک ارابه پنج چرخ بود که با نیروی بخار حرکت می کرد. این خودروی 65 سانتی متری برای امپراطور چین ساخته شد.

تصویری از خودروی نیکلاس جوزف کان

با این حال، اولین ماشین یا وسیله نقلیه ای که برای جابه جایی افراد ساخته شد در سال 1767 از طریق نیکلاس جوزف کان فرانسوی طراحی شده بود. این خودرو با داشتن چهار چرخ یک محفظه بخار بزرگ در قسمت جلو داشت که نیروی محرکه آن بود. و از اینجا فکر ساخت موتورهای احتراقی تازه به فکر طراحان آن موقع خطور کرد.

اولین موتور احتراقی در سال 1860 از طریق اتین لونوار بلژیکی ساخته شد که بعدها از طراحی این موتور در ساخت یکی از معروفترین خودروهای جهان یعنی مرسدس بنز استفاده شد.

تازهترین آگهی های خودرو

اولین خودرو جهان چه بود؟

تولد خودرو به سال 1886 برمی گردد. کارل بنز را می توان اولین مخترع اتومبیل واقعی در جهان دانست. یک خودرو با دو چرخ بزرگ در عقب و یک چرخ کوچک در قسمت جلو اختراع او بود که مجهز به یک موتور بنزینی تک سیلندر با حجم 954 سی سی بود. این خودرو با قدرت 0.75 اسب بخار و با سرعت 16 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد. کارل بنز نام خودروی اختراعی خود را بنز گذاشت.

کارل بنز سوار بر اولین خودروی شرکت بنز

اولین خودرو چهار چرخ بنز در سال 1893 با یک پیشرانه 1745 سی سی و قدرت 3 اسب بخار با نام ویکتوریا فراوری شد و این سرشروع فصل حکمرانی بنز در جهان بود. وقتی چند سال بعد در سال 1901 کمپانی مرسدس بنز رسما افتتاح شد، شاید هیچ کدام از سازندگان این کارخانه تصور نمی کردند که روزی نام کمپانی آنها به عنوان یکی از بزرگترین و با کیفیت ترین خودروساز جهان مطرح گردد.

در آن دوران، داشتن خودرو فقط مختص قشر خاصی از جامعه بود. اما کسی که توانست با اندک تغییراتی در ساخت خودرو، آن را از طریق ای برای استفاده عموم مردم تبدیل کند، هنری فورد بود. هنری فورد در سال 1891 با اختراع یک موتور گازوئیلی توانست یک کالسکه را بدون اسب به حرکت در آورد.

چند سال بعد، او اولین خودروهای مالی و مقرون به صرفه قیمت خود را فراوری و در اختیار مردم آمریکا قرار داد. خیلی ها هنری فورد را مخترع اتومبیل می دانند که شاید این مورد درست نباشد. در واقع، هنری فورد کسی بود که روش انبوه سازی خودرو را ایجاد کرد و خودرو را از وسلیله ای لوکس و گرانقیمت از طریق ای برای همه تبدیل کرد.

نام های آشنا در تاریخ ساخت خودرو

اختراع اتومبیل فقط مختص به مرسدس بنز و فورد نبود. برندهای بزرگ خودروسازی امروز جهان، کارشان را از سال های بسیار دور شروع نموده اند. برند پژو در سال 1842 تاسیس شد که در آن موقع فقط به فراوری دوچرخه و آسیاب های مختلف می پرداخت. این کمپانی در سال 1891 اولین خودروی چهارچرخ خود را با یک موتور 2 سیلندر فراوری کرد. با اینکه در ابتدا تعداد خودروهای فراوریی پژو بیشتر از 5 دستگاه نبود اما به تدریج خط فراوری این خودروسازی توسعه یافت و حالا بعد از سال ها، تبدیل به یکی از بزرگترین فراورینمایندگان خودرو در سراسر جهان شده است.

اولین اتومبیل رنو

کمپانی فرانسوی رنو نیز کار خود را از سال 1899 از طریق برادران رنو شروع کرد. اولین خودروی رنوی فراوری شده از طریق آنها، خودرویی با قدرت یک اسب بخار بود که با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت حرکت می کرد. رنو کم کم با وارد کردن تکنولوژی های تازه در صنعت خودروسازی خود، ابتدا به ساخت خودروهای مالی و مقرون به صرفه قیمت پرداخت و به تدریج تبدیل به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان شد.

ایتالیا نیز از کورس رقابت خودروسازی در جهان عقب نماند. اولین خودروی ایتالیایی فیات نام داشت که در سال 1899 ساخته شد. این خودرو مجهز به یک موتور 2 سیلندر 679 سی سی بود که کم کم با اضافه کردن امکانات بیشتر پیشرفت قابل توجهی در اروپا پیدا کرد.

به جز فورد، دو برند بزرگ خودروسازی آمریکایی نیز فعالیت خود را از همان زمان شروع کردند. بیوک در سال 1899 اولین خودرو خود را فراوری کرد که نسبت به اولین های خودروسازان دیگر، ظاهری مدرن تر داشت. در ادامه فرایند خودروسازی این کمپانی، از سال 1904 عرضه انبوه خودروهای بیوک با فراوری اتومبیلی با موتور 2 سیلندر و حجم 1605 سی سی و قدرت 16 اسب بخار شروع شد و حالا این کمپانی تبدیل به یکی از بزرگترین قدرت های خودروسازی در آمریکا شده است.

کادیلاک هم در سال 1902 با هدف فراوری خودروهایی مالی برای عموم مردم آمریکا کارش را شروع کرد و اولین خودروی این کمپانی با موتور تک سیلندر 1609 سی سی و قدرت 10 اسب بخار در اختیار عموم مردم نهاده شد. کادیلاک بعدها زیر مجموعه کمپانی بزرگ جنرال موتورز آمریکا شد و تا امروز محصولات خود را زیر نام این برند فراوری می نماید.

اولین خودروی کادیلاک در سال 1912

در زمانی که بیشتر خودروسازان در پی ساخت خودروهایی برای افراد طبقه های مختلف جامعه بودند، چارلز رولز اشراف زاده انگلیسی تصمیم به فراوری خودرویی لوکس و گرانقیمت گرفت. او بعد از آنالیز های مختلف به هنری رویس که اولین خودروی خود را فراوری نموده بود، پیشنهاد همکاری داد. این دو در کنار هم کمپانی رولز رویس را تاسیس کردند که اولین خودروی آنها با یک پیشرانه 2 سیلندر 1809 سی سی در سال 1904 فراوری شد. از همان روز تا کنون، کمپانی رولز رویس کماکان خط فراوری خودروهای لوکس و اشرافی را در اختیار دارد.

در آلمان و در سال 1916 استارت ساخت یکی دیگر از بزرگترین برندهای جهان زده شد. BMW برند مشهور آلمانی کارش را با ساخت موتور هواپیما شروع و با ساخت موتور سیکلت ادامه داد. خاتمه در سال 1927 اولین خودروی ب ام و فراوری شد. این خودرو با موتوری 4 سیلندر به بازار ارائه شد. و بعدها با پیشرفت چشمگیر تبدیل به یکی از حاکمان بی چون و چرای صنعت خودروسازی جهان شد.

تازهترین آگهی های خودرو

در آسیا هم اولین خودروسازی تحت نام کمپانی میتسوبیشی شروع به کار کرد. در سال 1917 اولین خودروی این کمپانی با موتوری 4 سیلندر و حجم 2765 سی سی با قدرت 35 اسب بخار به بازار معرفی گردید و تا کنون هم فرایند موفقیت آمیز خود را ادامه داده است.

تصویری از اولین اتومیبل کمپانی فورد

و اما تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان جهان نیز تولدش به سال 1936 باز می گردد. در آن سال اولین تویوتا با موتور 6 سیلندر 3.4 لیتری در مدل کروک فراوری شد و اندک اندک با کوشش زیاد تبدیل به یکی از غول های صنعت خودروسازی جهان شد.

و در آخر باید به یکی از نوستالژیک ترین خودروهای تاریخ جهان اشاره نمود. نمی گردد در خصوص تاریخ خودروسازی نوشت و نامی از قورباغه مشهور آلمانی نبرد. در سال 1936 فولکس بیتل به دستور مستقیم هیتلر در کشور آلمان ساخته شد. با ورود به جنگ جهانی فراوری انبوه این خودرو متوقف شد، اما بعد از جنگ مجددا خط فراوری آن رونق گرفت و برای سال های سال خیابان های تمامی کشورهای جهان میزبان خودرویی بود که فراوریش از طریق یکی از بزرگترین دیکتاتورهای جهان کلید خورده بود.

آخر مخترع اتومبیل چه کسی است؟

همانطور که دیدید افراد مختلفی در قرن نوزدهم میلادی از کشورهای مختلف کوشش داشتند تا در زمان خود به عنوان اولین مخترع اتومبیل شناخته شوند. آنچه که در اینجا اهمیت دارد دیدگاه ما نسبت به اتومبیل است. اگر بخواهیم اولین وسیله متحرک را به عنوان خودرو در نظر بگیریم شاید باید گفت که فردیناند فربیست و نیکلاس جوزف کان را به عنوان اولین مخترع خودرو شناخت.

با این حال، اگر بخواهیم خودروهای امروزی را معیار اتومبیل قرار دهیم باید بگوییم که اولین مخترع خودرو کسی جز کارل بنز بزرگ نبود.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات جالب و مفیدی را در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره اولین خودروهای جهان چیست؟

منبع: بلاگ دیوار

به "مخترع اتومبیل چه کسی است و اولین خودروی دنیا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخترع اتومبیل چه کسی است و اولین خودروی دنیا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید