چشم اندازی در تنگه

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، یک جاده جنگلی زیبا و بکر را طی می کنید و ناگهان در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده، دریاچه ای زیبا پیش چشمتان می آید. انگار وارد منطقه ای شده اید که متعلق به دنیای دیگری است. حالا متوجه می شوید، شنیده هایتان

چشم اندازی در تنگه

نویسنده: فرشته سپهر

چشم اندازی در تنگه

راهنمای سفر به منطقه سلیمان تنگه

یک جاده جنگلی زیبا و بکر را طی می کنید و ناگهان در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده، دریاچه ای زیبا پیش چشمتان می آید. انگار وارد منطقه ای شده اید که متعلق به دنیای دیگری است. حالا متوجه می شوید، شنیده هایتان درباره زیبایی منطقه سلیمان تنگه و رودخانه اش درست بوده. اما این، همه داستان نیست، وقتی در گوشه ای از دریاچه به دیواره بتنی عظیمی می رسید که آب با شدت از لا به لای حفره هایش به سمت پایین سرازیر می گردد، دست تان می آید ابهت و اقتدار هم بخشی از طبیعت سلیمان تنگه است. این منطقه از سال 1375 صاحب این دیوار بتنی و سد رجائی به مساحت تقریباً 5 کیلومتر مربع شد و 4 سال بعد هم امکانات گردشگری از ویلا و آلاچیق گرفته تا اسکله و قایق در کنار دریاچه سبز شد. حالا می گردد وارد جاده فیروزکوه شد و در کنار طبیعت سرسبز و یک منطقه پر آب، برای یک روز تعطیل از زیبایی منطقه لذت برد.

نکته

شنا ممنوع

شنا در دریاچه ممنوع است، هر چند که در مدت اقامت تان در کنار سد و رودخانه کسانی را خواهید دید که مشغول شنا هستند. به هر حال اگر وارد سد شوید، خودتان مسؤول خطراتی هستید که ممکن است برایتان پیش بیاید.

چطور برسیم؟

چهار ساعت و نیم تا ماهیگیری

* خودروی شخصی: از تهران تا سد 230 کیلومتر راه دارید و باید از جاده فیروز کوه به سمت شمال حرکت کنید، بعد از حدود 190 کیلومتر و نرسیده به پل سفید، به پمپ بنزین این شهر می رسید. کنار پمپ بنزین در سمت راست جاده، یک راه فرعی آسفالته را می بینید. باید از روستاهای لَمرِز، پُلور و وَلیک بُن بگذرید تا به یک دوراهی برسید. فرعی سمت چپ را ادامه دهید تا بعد از روستاهای سودکَلا و دادکَلا به روستای محمد آباد یا فریم شهر برسید. از آنجا هم باید راستا مستقیم را ادامه دهید تا به یک چهار راه رسیده، سپس راستا سمت چپ را ادامه دهید تا به سد برسید. مسافران مازندرانی هم می توانند از شهرساری و بلوار کشاورز وارد جاده کیاسر شده و بعد از 25 کیلومتر رانندگی در سه راهی تاکام به سمت راست بپیچند.

چه می بینیم؟

دریاچه جنگلی

* طبیعتی بکر: منطقه جنگلی محوطه کنار سد و رودخانه، سکوهایی هم برای استراحت مسافران دارد. جاده جنگلی هم اینجاست، می توانید واردش شوید.

* رودخانه تجن: دریاچه ای که از جمع شدن آب رودخانه تجن به وجود آمده به همراه رودخانه نسبتاً بلند اینجا، طبیعت منطقه را زیباتر نموده اند.

* تاج سد: در گوشه ای از دریاچه، دیواری بتنی در میان درختان قرار گرفته است که آب با شدت از درون حفره هایش سرازیر می گردد، عکاسی را نباید از دست داد.

از دست ندهید

تفریحات خنک

* قایق سواری: روی دریاچه، اسکله ای زده شده که می توانید آنجا قایق سواری کنید. هم قایق سواری کنید و هم گشتی در شیرین رود بزنید.

* ماهیگیری: در گوشه و کنار و اطراف، پر است از مردمی که در حال ماهیگیری اند. شما هم وسایل ماهیگیری را ببرید؛ البته اگر وسایل نداشتید از مردم محلی می توانید یاری بگیرید تا با چوب و نخ، وسیله ای برای ماهیگیری برایتان درست نمایند.

* غذای محلی: پایین تاج سد پر از رستوران هایی است که با انواع ماهی، غذاهای محلی خوشمزه درست می نمایند؛ البته به غیر از ماهی، غذاهای دیگری هم می توانید سفارش بدهید.

کجا بمانیم؟

اتاق های اجاره ای

می توانید در مکان هایی که برای نشستن مسافران در نظر گرفته شده، چادر بزنید یا خانه اجاره کنید.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 36

منبع: راسخون

به "چشم اندازی در تنگه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم اندازی در تنگه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید