کاشت گونه های بومی برای مهار ریزگردهای نمکی اطراف دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه در اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در برنامه بازدید خبرنگاران از پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: قبل از عملیات ما ممکن نبود که اینجا بایستیم و صحبت کنیم، چندین دوربین ما خراب شد، در آذربایجان غربی که دومین استان پر آب کشور بود، نمی شد تصور کرد چنین بیابانی وجود داشته باشد.

کاشت گونه های بومی برای مهار ریزگردهای نمکی اطراف دریاچه ارومیه

مجید موسی زاده اضافه نمود: ستاد احیای دریاچه ارومیه علاوه بر خشکی خود دریاچه از مسائل محیط زیستی دیگری در اطراف دریاچه ارومیه گزارش های دریافت کرد و سازمان جنگل ها احضار شد و از این سازمان خواسته شد این وظیفه را برعهده بگیرد.

وی گفت: چهار کانون بحرانی در آذربایجان غربی شناسایی شد، عملیات تعریف شد و از بهمن 93 کارها شروع شد و اکنون در کانون های تحت حاکمیت مناطق ما دیگر منطقه بحرانی نداریم و 95 درصد رها گردیده است.

مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: اتفاق اصلی در خود پارک ملی دریاچه ارومیه بود که ماسهها به سمت روستاها حرکت می کردند و گرد و غبارشان می توانست تا 500 کیلومتر دورتر برود، گرد و غباری که حاوی نمک و عناصر سنگین هم بود و موجب مرگ سرزمین می شد.

موسی زاده گفت: چندین پروژه بود که شامل مدیریت هرزآب، عملیات بیولوژیک، عملیات بیومکانیک و بیابان زدایی بود. در منطقه جبل کندی کار را محیط زیست انجام داد و نهایتا به اداره کل منابع طبیعی تحویل شد.

وی اضافه نمود: مجموعا 480 هکتار عملیات کاشت داشتیم و از آن مهم تر قرق را انجام دادیم.

مدیر پروژه احیای دریاچه ارومیه شرح داد: اینجا در این منطقه جنگل کاری نمی کنیم بلکه یک کمربند حفاظتی ایجاد می کنیم که گرد و غبار مهار گردد.

به گفته موسی زاده، این منطقه تا خود دریاچه در شرایط کنونی حدود 13 کیلومتر فاصله دارد، در حالیکه همین منطقه قبلا داخل دریاچه ارومیه بود و اکنون نیز درون محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه است.

وی تاکید نمود: اینجا همه چیز به شدت علیه بوته بود و محدودیت شدید گونه برای کاشت داریم اما علت موفقیت پروژه این بود که از گونه های بومی منطقه استفاده شد. سال اول کشت بافت کردیم و بعد در منطقه کاشتیم. دو گونه نیکتاریا یا همان قره داغ و تاماریکس یا همان شورگز را کاشته ایم که ایجاد نپکا می نماید و جلوی سرعت باد را می گیرد و آن را خنثی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کاشت گونه های بومی برای مهار ریزگردهای نمکی اطراف دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت گونه های بومی برای مهار ریزگردهای نمکی اطراف دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید