کمبود تجهیزات و فضای استاندارد، کلیدواژه های گمشده مدارس قزوین

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، کمبود امکانات و تجهیزات و نبود سرانه ورزشی استاندارد دو کلیدواژه گمشده ورزش دانش آموزی است.

کمبود تجهیزات و فضای استاندارد، کلیدواژه های گمشده مدارس قزوین

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، امروزه مسائل زیادی در حوزه های مختلف اجتماعی در کمین نوجوانان و جوانان است، بدون شک همان طور که خیلی از کارشناسان اذعان دارند توجه ویژه و جدی به امر ورزش می تواند در این امر راهگشا باشد.

دراین بین علاوه بر نقش مهم دستگاه های متولی ورزش، نمی توان از نقش مهم و سازنده آموزش وپرورش به راحتی عبور کرد، بدون شک در سایه برنامه ریزی مناسب و منسجم و فراهم ساختن شرایط برای رشد و پیشرفت و توجه به امر ورزش و تربیت بدنی در مدارس می توان نقطه امید خوبی را برای دانش آموزان که رفته رفته پس از تحصیل در مقاطع ابتدایی، هدایت و متوسطه وارد فضای جامعه می شوند، به وجود آورد. توجه به ورزش در مدارس گذشته از اینکه در راستای توسعه سواد حرکتی و تربیتی دانش آموزان و سلامتی جسمانی آنان نقش بسزایی دارد، بدون شک در دل خود هم می تواند منجر به شناسایی استعدادها و معرفی آنان به جامعه باشد. اگرچه انتظار از آموزش وپرورش به عنوان متولی ورزش قهرمانی انتظار دور از انتظاری است، اما نمی توان به راحتی هم از نقش مهم و سازنده این ارگان تأثیرگذار که آینده دانش آموزان را برای سال های نوجوانی، جوانی و ادامه حرکت در مسیر یک زندگی سالم و بانشاط فراهم می نماید، به راحتی گذشت. در طول سال های اخیر با تشکیل هیئت ورزش های دانش آموزی، آموزش وپرورش اقدام خوبی در راستای فعالیت های ورزش در مدارس انجام داده و به نوعی یک قدم در جهت حمایت از سلامت جسمانی و حرکت در مسیر ورزش همگانی و شناسایی استعدادها برای معرفی به هیئت های ورزشی یک گام در جهت رشد در مسیر قهرمانی برداشته است. اگرچه عمده فعالیت هیئت ورزش های دانش آموزی بیشتر معطوف به برگزاری مسابقات در رشته های مختلف ورزشی است، برنامه هایی که در سطح منطقه، شهرستان و درنهایت استان انجام می گردد و سپس به مسابقات آموزشگاهی کشور ختم می گردد. بر کسی پوشیده نیست که ورزش می تواند در کنار آموزش، نقش مهمی در پرورش سایر فعالیت های دانش آموزان داشته باشد، تأثیری که به طور یقین مثبت و سازنده خواهد بود و می تواند در کنار سلامت روحی و جسمانی، تحرک و نشاط را به دانش آموزان هدیه دهد. آن طور که حمید ایران دوست رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان می گوید: فلسفه ورزش در آموزش وپرورش کاری زیربنایی است که برای توسعه سواد حرکتی و تربیتی جسمانی دانش آموزان از مقطع ابتدایی تا متوسطه انجام می گردد. ایران دوست اعتقاد دارد که آموزش وپرورش متولی قهرمانی نیست، چراکه این وظیفه به اداره ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی مرتبط می گردد. او می افزاید: البته برای توسعه ورزش همگانی و در بعد وسیع تر آن ورزش قهرمانی همه ارگان ها به طور زنجیروار به هم متصل می شوند و دراین بین آموزش وپرورش، دانشگاه ها، ورزش و جوانان، هیئت های ورزشی، شهرداری ها و سایر دستگاه های متولی باید برای دریافت نتیجه مناسب چرخ های این چرخه را رکاب بزنند تا خالق رقم خوردن اتفاقی خوب باشند. ایران دوست خاطرنشان می نماید: وظیفه آموزش وپرورش توسعه سواد حرکتی و مهارت های حرکتی پایه و آموزش تربیت بدنی و ورزش است و دراین بین هیئت ورزش های دانش آموزی هم کوشش می نماید تا در راستای این مسیر حرکت کند.

مدارس خالی از فضای استاندارد ورزشی

رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان گریزی به شرایط بودجه و مالی استان در بخش تجهیزات و امکانات می زند و با گلایه از نبود فضای ورزشی استاندارد عنوان می نماید: سرانه ورزشی هر دانش آموز در استان نزدیک به یک مترمربع است و این در حالی است که این سرانه در کشور به حدود دو تا سه متر می رسد. ایران دوست بابیان اینکه از سرانه فضای ورزشی نسبت به میانگین کشوری فاصله داریم، عدم پیشرفت ورزش همگانی، قهرمانی و سلامتی را انگیزه کم می داند و مطرح می نماید: در این شرایط بدون شک شهروندان، مربیان و مدرسان تربیت بدنی و دانش آموزان انگیزه کافی را برای رشد و پیشرفت نخواهند داشت. او اعتقاد دارد که نبود سرانه استاندارد ورزشی، زنجیروار به بیماری های جسمانی، حرکتی و سلامتی دانش آموزان ضربه می زند. رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان تصریح می نماید: آموزش واقعی در کنار نبود فضای استاندار ورزشی یکی از نقاط ضعف مدارس است.

او یادآور می گردد: در تمام جهان ساخت مدارس باید همراه با سالن ورزشی استاندارد باشد و اگر فضای محیط آموزشی روباز است، کف پوش استاندارد در آن واحد آموزشی دایر می گردد که فعالیت دانش آموز با سلامتی او تناقض نداشته باشد، حال آنکه اینجا این اتفاق رخ نمی دهد. ایران دوست بابیان اینکه فعالیت ورزشی وسیله ای برای توسعه سلامتی و دوری از بیماری است، اضافه می نماید: فضای استاندارد در مدارس به وضوح دیده نمی گردد و ما در این شرایط دانش آموزان را مجبورمی کنیم که در فضایی نامناسب فعالیت داشته باشند که همین مسئله به وضعیت جسمانی آنان ضربه وارد می نماید. رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان اشاره می نماید: در سال های اخیر اگرچه روینمودها عوض شده و اقدام های خوبی در راستای رشد ورزش در مدارس اجرا شده که شامل چمن مصنوعی و سالن های چندمنظوره ورزشی بوده، اما کافی نبوده و نیست. صحبت های ایران دوست حکایت از آن دارد که این برنامه ریزی ها مناسب نبوده، چراکه در حال حاضر 220 هزار دانش آموز در مدارس استان فعالیت می نمایند که تنها در 10 تا 20 درصد این مدارس و شاید هم کمتر فضای آموزشی مناسب و استاندارد وجود دارد. او ادامه می دهد: در استان کمتر از انگشتان یکدست مدارسی وجود دارد که به صورت تخصصی در دوره های مختلف تحصیلی در راستای استعدادیابی و آموزش رشته های ورزشی فعالیت می نمایند. بدون شک نبود سرانه ورزشی استاندارد می تواند سلامتی دانش آموزان به ویژه سلامت جسمانی دختران را نشانه بگیرد و منجر به فقر حرکتی آنان در سال های بعدی گردد، موضوعی که رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان هم بر روی آن صحه می گذارد و می گوید: دانش آموزان دختر به ویژه تحصیل نمایندگان مقطع ابتدایی از فضای غیراستاندارد بیشترین آسیب را متوجه می شوند و این با سیاست ها و رسالت های آموزش وپرورش که سلامت جسمانی دانش آموزان است، منافات دارد.

تجهیزات و امکانات حلقه گمشده مدارس

حدود یک ماه قبل بود که کاروان تجهیزات ورزشی از سمت وزارت آموزش وپرورش در کنار محصولات بهداشتی به مدارس استان قزوین ارسال شد. کاروانی که هزینه خرید تجهیزات ورزشی آن چیزی در حدود یک میلیارد تومان بود و با خود حلقه های بازی، بارفیکس، تشک ورزشی، توپ، تور، تخته بسکتبال، میله والیبال، راکت بدمینتون و تنیس روی میز، تنیس خاکی، و کاور ورزشی را با هدف پویایی، نشاط و سلامتی دانش آموزان برای تحویل به برخی از مدارس نقاط محروم استان به همراه داشت. اگرچه آمارها نشان می دهد که مشکل تجهیزات و امکانات ورزشی 2200 مدرسه در جای جای استان نمی تواند به خودی خود با این مقدار هزینه و وسیله جبران گردد. رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان کانون حرکت های اصلاحی، سالن های ورزشی استاندارد، استخر و زمین چمن از زیرساخت های لازم برای تربیت بدنی و ورزش در مدارس عنوان می نماید و می گوید باوجود تمام کوشش های اجرا شده، آموزش وپرورش استان در این زمینه کمبود دارد. ایران دوست نبود فضای استاندارد، نیروی متخصص و نداشتن انگیزه لازم برای مدرسین درس تربیت بدنی به دلیل شرایط مالی و اقتصادی، حقوق و دستمزد کم برای آموزش را ازجمله عواملی می داند که کار را برای دبیران تربیت بدنی بی انگیزه نموده و موجب شده تا آنان نتوانند رسالت اصلی خود را به خوبی ایفا نمایند. وی بابیان اینکه در سال های اخیر، آموزش وپرورش کوشش نموده کمبود مدرسین تربیت بدنی را با جذب نیرو جبران سازد، اظهار می نماید: البته در این میان نیروهای خوبی از دانشگاه های معتبر به بدنه آموزش وپرورش واردشده که در امر تربیت بدنی تأثیرگذار بوده اند، اما در این میان مدرسینی هم به دلیل نداشتن بار علمی دانشگاه های خود بدون تخصص لازم و کافی وارد این فضا شده اند تا عملاً نتوانند کمکی به تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی داشته باشند. رئیس هیئت ورزش های دانش آموزی تشریح می نماید: در فصل های سرد سال و در روزهایی که حال وروز هوا چندان خوشایند نیست، عملاً ورزش و درس تربیت بدنی هم تعطیل می گردد که البته این در حالی است که سالن سرپوشیده ای وجود ندارد که دانش آموزان بتوانند در انجام فعالیت ورزشی خود را انجام دهند و همین مسئله موجب می گردد که سلامت جسمانی دانش آموزان به دلیل شرایط بد آب و هوایی تعطیل گردد. نبود امکانات و تجهیزات و سرانه ورزشی استاندارد همه و همه دست به دست هم داده تا ورزش دانش آموزی با معیارها و استانداردهای جهانی فاصله زیادی داشته باشد. ایران دوست، گریزی هم به ساعت زمان ورزش و درس تربیت بدین می زند و می گوید: دانش آموزان هفته ای دو ساعت درس تربیت بدنی دارند که با توجه به نبود امکانات و تجهیزات مناسب و سرانه ورزشی استاندارد اضافه شدن این زمان دردی را دوا نمی نماید. او خاطرنشان می نماید: تا زمانی که این دو موضوع حل نگردد، نمی توان برنامه ریزی مناسبی برای حل ورزش دانش آموزی داشت و معجزه کرد، مگر این که در ساعات خارج از فضای مدارس، بتوان در یک سالن استاندارد فعالیت های ورزشی دانش آموزان را از سر گرفت. رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان این نکته را هم اضافه می نماید که در برخی از مدارس که تعدادشان زیاد نیست، امکانات و تجهیزات و سرانه ورزشی مناسبی وجود دارد که اگر در آن فعالیت خوبی صورت نگیرد، یقیناً مدرسین و مربیان درس تربیت بدنی کوتاهی می نمایند.

برگزاری المپیاد ورزشی برای دانش آموزان استثنایی

رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان گریزی هم به ورزش دانش آموزان استثنایی می زند و عنوان می نماید: در کنار مسابقاتی که برای دانش آموزان سالم برگزار می گردد، سال جاری هم مسابقاتی به شکل المپیاد گونه تا خاتمه سال برنامه ریزی شده که برای دانش آموزان استثنایی برگزار می کنیم.

او می افزاید: هزینه ورزش برای افراد سالم هم هزینه در بردارد و این برنامه ریزی ها برای افراد دارای معلولیت و نقص جسمانی که نیازمند حمایت هرچه بیشتر هستند، بدون شک ازنظر اقتصادی چندین برابر است و باید برای این افراد که خاص هستند، نگاه ویژه تری داشت. ایران دوست می گوید: کوشش ما این است که برنامه های تأثیرگذاری داشته باشیم تا بتوانیم رسالت اصلی آموزش وپرورش را به درستی ایفا کنیم.

کمبود نیروی تخصصی مهم ترین مشکل ورزش استثنایی

اما از طرفی دیگر رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان مهم ترین مشکل دانش آموزان این بخش را علاوه بر کمبود امکانان و تجهیزات کمبود نیروی تربیت بدنی متخصص می دادند و تصریح می نماید: از یک سو استقبال و مشارکت خانواده ها برای خارج از وقت های اداری در سالن های استاندارد ورزشی به دلیل مسائل مالی کم است و از سویی دیگر مربیان تخصصی ورزش معلولان هم به دلیل هزینه های کم حاضر به تمرین در مدارس دولتی نیستند.

به گفته معرفت الله احمدی، عدم امکانات و تجهیزات مناسب هم مزید بر علت شده که کار برای ورزش دانش آموزان استثنایی به مراتب سخت تر باشد، به طوری که قیمت یک بسته توپ بوچیا در بازار چهار و نیم میلیون تومان است و همین مسئله در کنار بودجه کم آموزش وپرورش اجازه فضای خوب و مناسب ورزشی را به دانش آموزان نمی دهد.

درعین حال رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی از برنامه های توسعه کمی و کیفی این اداره برای ورزش دانش آموزان استثنایی می گوید. او مطرح می نماید: با طراحی و برنامه ریزی مناسب و تعامل با هیئت ورزش های جانبازان و معلولین، هیئت نابینایان و کم بینایان و هیئت ناشنوایان شناسایی استعدادها از سطح مدارس شروع می گردد. احمدی عنوان می نماید: دانش آموزان برتر ابتدا در مسابقات آموزشگاهی منتخبین مدارس شهرستان ها معرفی می شوند و در ادامه مسابقات استانی در سال دومرتبه در اردیبهشت و دهه فجر به منظور شناسایی نفرات برتر رشته های مختلف ورزشی دانش آموزان استثنایی برگزار می گردد. بدون شک توجه به ورزش دانش آموزی در مدارس علاوه بر سلامت روحی و جسمانی دانش آموزان و بازیابی روحیه و نشاط آنان، می تواند منجر به شناسایی و کشف استعدادهایی گردد که قطعاً می توانند با ورود به جامعه ورزش کشور، نقش مهمی در سلامت خود و جامعه ایفا نمایند، اتفاقی که شکل گیری آن، به شدت همت مسئولان را در رفع ساختن مسائل کمبود اعتبار و تجهیزات و بالا بردن سرانه ورزشی در مدارس می طلبد.

گزارش از رضا قنبری خبرنگار وبلاگ ساعت مچی منطقه قزوین

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کمبود تجهیزات و فضای استاندارد، کلیدواژه های گمشده مدارس قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود تجهیزات و فضای استاندارد، کلیدواژه های گمشده مدارس قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید