بزرگداشتی برای فؤاد سزگین

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مراسم بزرگداشت فؤاد سزگین (چهره فرهنگی و ادبی) در دانشگاه تهران برگزار می گردد.

بزرگداشتی برای فؤاد سزگین

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، این مراسم روز شنبه(5 آبان ماه) از ساعت 14 تا 16 در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برپا می گردد و طبق اعلام برگزارکنندگان؛ رسول جعفریان، محمد باقری و فرید قاسملو سخنرانان این مراسم هستند.

همچنین کتاب های فؤاد سزگین به نمایش گذاشته می گردد.

فؤاد سزگین متولد 24 اکتبر 1924(1303) محقق علوم اسلامی و مستشرق اهل ترکیه است. او استاد بازنشسته تاریخ علم طبیعی در دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان و بنیانگذار و مدیر افتخاری مؤسسه تاریخ علوم عربی - اسلامی آن جا است.

شناخته شده ترین اثر او 13 جلد کتاب تاریخ ادبیات عربی است که اصل کتاب به زبان آلمانی نوشته شده و یک کتاب مرجع استاندارد است.

عنوان رسالهٔ دکترای او با عنوان Buharinin Kaynaklari (منابع بخاری) نشان داد که خلاف عقیده رایج در میان شرق شناسان اروپا، تألیفات حدیثی البخاری از منابعی نوشته شده است که قدمت آن به قبل از قرن 7 می رسد و همچنین تاریخ شفاهی بود.

او مدرس دانشگاه استانبول بود اما در پی کودتای 1960 این سمت را از دست داد. او در سال 1961 به آلمان مهاجرت کرد و همچنان در آنجا زندگی می نماید و در مقطع مهاجرتش به عنوان استاد مدعو در دانشگاه فرانکفورت شروع به کار کرد.

در سال 1982، سزگین مؤسسه تاریخ علوم اسلامی عربی را تأسیس کرد، در سال 1983 سزگین همچنین یک موزه منحصربه فرد در این مؤسسه، با گرد هم آوردن بیش از 800 مدل از دستگاه های علمی تاریخی، ابزار و نقشه ها، عمدتاً متعلق به عصر طلایی علوم اسلامی تأسیس کرد و موزه بسیار مشابهی در سال 2008 در استانبول افتتاح شد.

در سال 1968، سزگین چهار کتاب ناشناخته حساب دیوفانت را در حرم امام رضا(ع) در مشهد یافت. همچنین او در زمینه احیاء و بازسازی دستاوردهای تمدنی دانشمندان اسلامی کارهای ماندگار و ارزشمندی را انجام داده و اکنون از این مجموعه بازسازی شده یک مرکز نمایشگاهی و موزه ای ارزشمندی را در شهر فرانکفورت و در مرکز انستیتو تاریخ علوم اسلامی این شهر تشکیل داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بزرگداشتی برای فؤاد سزگین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشتی برای فؤاد سزگین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید