خاستگاه محصولات کنجدی ایران کجاست؟

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی بر تدوین سند توسعه و استانداردهای لازم برای ارتقای کیفیت فرآورده های کنجدی با محوریت شهرستان اردکان به عنوان بزرگترین تولیدکننده کشور در این بخش تاکید نمود.

خاستگاه محصولات کنجدی ایران کجاست؟

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، محمدرضا تابش در دیدار مدیر کل استاندارد استان یزد با بیان این که در سال های اخیر، فراوری محصولات کنجدی در شهرستان اردکان به عنوان بزرگترین فراورینماینده کشور افزایش یافته است، گفت: با تشکیل انجمن صنفی، خوشه فرآورده های کنجدی و پیگیری سازمان های مربوطه، شاهد روند نسبتاً خوبی در این بخش هستیم، هر چند به دلیل چالش های اقتصادی و تلاطم ارز، مشکلاتی در زمینه تامین کنجد وارداتی ایجاد شده است که باید وزارت صنعت و جهادکشاورزی، اقدامات حمایتی لازم را در این زمینه پیش بینی نمایند.

وی با تاکید بر برنامه ریزی جهت توسعه کشت این محصول در مناطق مستعد فراوری کنجد در کشور، مطرح نمود: اشتغال بالای این بخش در استان یزد و شهرستان اردکان، همچنین رویکرد مثبت مردم به محصولات کنجدی، لزوم افزایش کیفیت فرآورده های فراوریی را ضروری ساخته است و سازمان استاندارد نیز باید ضمن تعامل موثر با فراورینمایندگان، در جهت ارتقای سلامت محصولات فراوریی و تدوین استانداردهای لازم کوشش کند.

عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت توضیح داد: مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و پژوهشگاه استاندارد می توانند با همکاری یکدیگر در این زمینه موثر واقع شوند.

تابش اضافه نمود: بازاریابی محصولات کنجدی اردکان و ارتقای تکنولوژی فراوری از جمله موارد مهمی است که فراورینمایندگان و دستگاه های متولی مد نظر داشته باشند تا تناسب منطقی بین میزان فراوری محصولات کنجدی در استان و بازار فروش آن در کشور ایجاد گردد.

نماینده مردم اردکان همچنین خواهان تدوین استانداردهای لازم و سند توسعه فرآورده های کنجدی با محوریت شهرستان اردکان به عنوان خاستگاه محصولات کنجدی ایران شد.

محمدحسین ماجدی مدیر کل استاندارد استان یزد نیز در این جلسه گفت: فرآورده های کنجدی استان یزد که به صورت سنتی فراوری می شوند، باید ساماندهی کیفی شوند.

وی همچنین اظهار کرد: بیش از 350 واحد فراوری انواع فرآورده های کنجدی اعم از ارده، حلوا ارده، روغن کنجد، روغن ارده و دیگر محصولات در استان یزد وجود دارد که حدود دو سوم از این تعداد، در شهرستان اردکان فعال هستند.

ماجدی ادامه داد: در سالیان گذشته با ایجاد خوشه فرآورده های کنجدی، انجمن صنفی کارفرمایی فراورینمایندگان فرآورده های کنجدی و اقدامات موثر استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و با توجه اینکه استان یزد خاستگاه فرآورده های کنجدی در کشور است، زیرساخت های لازم برای توسعه این صنعت در استان کاملاً فراهم است.

این مقام مسئول اضافه نمود: ظرفیت ایجاد اشتغال و وجود مشتریان روزافزون، استان و به ویژه شهرستان اردکان را مجاب می نماید که برای توسعه در این شاخه از صنعت رویکرد کیفی اتخاذ نمایند.

ماجدی اردکانی ضمن یادآور شدن لزوم استفاده از تجربیات جهانی، گفت: جا دارد تا قسمتی از بودجه پژوهشی استان به سمت صنعت فراوری فرآورده های کنجدی راهنمایی گردد، ضمن این که دانشگاه های استان با همکاری پژوهشگاه استاندارد در این خصوص سرآمد هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خاستگاه محصولات کنجدی ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاستگاه محصولات کنجدی ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید