رقابت برای داشتن بیشترین یونیکورن

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مقایسه اکوسیستم استارتاپی 4 کشور مطرح در شرق آسیا، سنگاپور، چین، اندونزی و کره جنوبی برای دریافت سهم بیشتر از بازارهای دنیا

رقابت برای داشتن بیشترین یونیکورن

در بخش اکوسیستم جهان هفته نامه، با هدف اطلاع رسانی درباره اکوسیستم های استارتاپی جهان سراغ اکوسیستم های استارتاپی کشورهای مختلفی رفتیم. تمام کوششمان را می کنیم تا در صفحه اکوسیستم جهان نه تنها به اکوسیستم های پیروز بلکه به اکوسیستم های شکست خورده نیز توجه کنیم.

از آنجا که اکوسیستم استارتاپی کشورهای شرق آسیا را در شماره های گذشته هفته نامه آنالیز کردیم بر آن شدیم تا این اکوسیستم های استارتاپی ظاهرا پیروز را با یکدیگر مقایسه کنیم. 4 کشور مطرح استارتاپی در شرق آسیا، سنگاپور، چین، اندونزی و کره جنوبی هستند.

از شنزن تا جاکارتا

شنزن در گذشته نه چندان دور، در حدود 30 سال قبل، یک روستای ماهیگیری بود. اما اکنون شنزن به قطب فراوری در چین تبدیل شده است. شنزن کلانشهری با 15 میلیون جمعیت است که از جنوب با هنگ کنگ و از شمال با گوانجو همسایه است.

تنسنت و بسیاری از شرکت های بزرگ چینی اولین بار در شهر شنزن تاسیس شدند. شنزن شهر مناسبی برای متخصصان سخت افزاری است. همچنین شنزن توجه کارخانجات و فروشندگان زیادی را به خود جلب نموده است. بیشتر سرمایه گذاران دیجیتالی نظیر شرکت شتاب دهنده در این شهر سرمایه گذاری می نمایند.

اکثراستارتاپ های معروف چینی، آژانس ها، استودیوها و فروشگاه ها در شهر شنزن به فعالیت مشغولند. از مشهورترین شرکت های استارتاپی شهر شنزن می توان به استودیو سید،تنسنت، وان پلاس، دجی و میکبلاک نام برد.

چین با تبدیل شهر شنزن به شهری صنعتی توانست یاری قابل توجهی به اکوسیستم استارتاپی کشورش کند. البته نباید از نقش شهرهای صنعتی دیگر چین، چون پکن و شانگهای غافل ماند. از طرفی اکوسیستم استارتاپی در کشورهای دیگر شرق آسیا نظیر اندونزی، سنگاپور و کره جنوبی در سال های اخیر پیشرفت گسترده ای نموده است.

پایتخت اندونزی، جاکارتا، یکی از بهترین شهرهای استارتاپ پرور است. اندونزی یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جنوب شرقی آسیاست که توانسته از بحران جمعیتی به نفع پیشرفت کشور یاری کند. هرچند اندونزی این روزها پر از استارتاپ های حوزه تکنولوژ و فین تک است اما سهم زیادی از استارتاپ های اندونزی متعلق به استارتاپ های کشاورزی است.

اندونزی کشوری با موقعیت عالی کشاورزی است، از طرفی بیشتر غذای مردم این کشور با سبزیجات درست می گردد، به همین دلیل استارتاپ های کشاورزی در اندونزی فرصت رشد داشته اند. نقطه مقابل اندونزی در نوع استارتاپ ها، سنگاپور و کره جنوبی است . سنگاپور و کره جنوبی همیشه در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر هستند.

این دو کشور علاقه زیادی به تکنولوژی و نوآوری دارند، به همین خاطر است که شرکت های فناورانه در سنگاپور و کره جنوبی به وفور یافت می گردد. در اکوسیستم استارتاپی جهان به سنگاپور لقب سیلیکون ولی آسیا را داده اند. اما آیا تنها سنگاپور سیلیکون ولی آسیاست؟

سیلیکون ولی در کره جنوبی

کافی است در اینترنت کلمه سیلیکون ولی در اندونزی را سرچ بزنیم تا نام پایتخت آن را به عنوان سیلیکون ولی بدانیم. سنگاپور نیز به دلیل همکاری با سیلیکون ولی و فعالیت هایی که در حوزه تکنولوژی انجام می دهد، خود به عنوان سیلیکون ولی آسیا معروف است.

وینی لاریا (Vinnie Lauria) ، مدیر گلدن گیت ونچرز (Golden Gate Ventures) در این باره گفته است: سنگاپور و سیلیکون ولی کیفیت خاصی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. آنها استعدادهای سراسر جهان را جذب می نمایند. معجزه وقتی اتفاق می افتد که مردمی با پیشینه های مختلف در کنار هم برای حل مسائل کوشش می نمایند.

این در حالی که است که در کره و چین، شهرها و مناطقی که به آنها سیلیکون ولی می گویند، پایتخت نیستند. سیلیکون ولی در کره جنوبی، کشوری که بزرگ ترین شرکت های خوشه ای و چند ملیتی را در خود جا داده ، شهر پنگیو است. پنگیو تکنو ولی (Pangyo Techno Valley) مجتمع صنعتی متمرکز روی فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و فناوری فرهنگی است.

بخوانید:

ناور یاهوی کره ای هاست

تکنو ولی در کره نقش مهمی در نوآوری بازی و شغل های جدید برای استارتاپ های فناوری این کشور ایجاد می نماید. بعد از پیروزیت اولین پنگیو تکنو ولی، کره ساخت دومین پنگیو تکنو ولی را شروع نموده است. کاکائو (Kakao) یکی از شرکت هایی است که در پنگیو تکنو ولی فعالیت می نماید.

کاکائو که در حوزه شبکه های اجتماعی فعالیت می نماید، محصولاتی نظیر داوم (Daum) و کاکائوتاک (KakaoTalk) را فراوری نموده است. داوم بعد از ناور (Naver)، دومین پورتال برتر وب در کره است که خود محصولاتی نظیر تالارگفت وگو، خرید اینترنتی و پیغام رسان فوری دارد. کاکائوتاک نیز یک شبکه پیغام رسان موبایلی است.

بازار رقابتی شدیدی برای تبدیل شدن به استارتاپ یونیکورن وجود دارد. این رقابت در شرق آسیا، خصوصا کشورهای چین، کره جنوبی، اندونزی و سنگاپور بسیار شدید است. ولی با وجود رقابت برای دستیابی به یونیکورن، کماکان چین پیشتاز است

از دیگر شرکت هایی که پنگیو تکنو ولی کار می نمایند، می توان به توسعه دهنده بازی های ویدئویی نکسون (Nexon) و پیمنت وال (Paymentwall) که شرکت خدمات بین المللی پرداخت است، اشاره نمود. سرمایه گذاران خارجی به سیلیکون ولی کره، علاقه نشان داده اند.

سمپسا سیتونن (Sampsa Siitonen)، از شرکت فنلاندی تصفیه آب سنس اوکس (SansOx) معتقد است که کره پتانسیل تبدیل شدن به بازار آسیایی را در فناوری های روز دارد. سنس اوکس یکی از شرکت های خارجی فعال در بازار پنگیو تکنو ولی است. ژونگ گوان سون (Zhongguancun) را سیلیکون ولی چین می دانند.

ژونگ گوان سون منطقه ای با بازارهای کامپیوتری در ناحیه هایدیان شهر پکن است. محبوب ترین غذاخوری های خیابانی را می توان در این منطقه پیدا کرد. از طرفی دانشگاه های برتر چین، نظیر دانشگاه پکن و دانشگاه چینهوا در این منطقه واقع شده اند.

بازار ژونگ گوان سون را بهشت فناوری الکترونیکی می دانند و شما نمی توانید از ژونگ گوان سون گذر کنید اما بازار لوازم الکترونیکی آن را نادیده بگیرید. نکته قابل توجه درباره بازار الکترونیک ژونگ گوان سون این است که اکثر لوازمی که در آن به فروش می رسند یکسان هستند اما قیمت های متنوعی دارند، در نتیجه دریافت کالا تنها به میزان پولی که شما می خواهید بپردازید بستگی دارد.

پدرخوانده سیلیکون ولی چین، ژونگ گوان سون، فیزیکدانی اهل سیچوان است. چن چونشیان (Chen Chunxian) در سال 1979 سفری به سیلیکون ولی داشت و بعد از بازگشت از آنجا در سال 1980 برنامه خدمات تکنولوژی ژونگ گوان سون را راه اندازی کرد.

ژونگ گوان سون در سال 1988منطقه تخصصی توسعه صنعت فناوری های پیشرفته پکن نام گرفت که ساده شده آن سیلیکون ولی چین می گردد. همانند سیلیکون ولی کره جنوبی، سرمایه گذاران خارجی و شرکت های فراورینماینده محصولات پیشرفته کامپیوتر یا دیگر فناوری های نو در سیلیکون ولی چین سرمایه گذاری می نمایند و خدمات شان را به مردم این کشورهای آسیایی عرضه می نمایند.

یونیکورن ها کجا هستند؟

در اکوسیستم استارتاپی سراسر جهان بازار رقابتی شدیدی برای تبدیل شدن به استارتاپ یونیکورن (شرکت هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) وجود دارد. این رقابت در شرق آسیا، خصوصا کشورهای چین، کره جنوبی، اندونزی و سنگاپور بسیار شدید است. ولی با وجود رقابت برای دستیابی به یونیکورن، کماکان چین پیشتاز است.

شرکت های استارتاپی بعد از تبدیل به شرکت یونیکورن، تا حدودی صندلی خود را تثبیت نموده اند؛ به همین خاطر اکثر استارتاپ ها به دنبال یونیکورن شدن هستند. جالب است بدانیم که کره جنوبی و سنگاپور، با وجود شرکت های بزرگ خوشه ای و چند ملیتی شان یونیکورن های کمی دارند.

اگر بخواهیم استارتاپ های شرق آسیا را بر اساس تعداد یونیکورن ها آنالیز کنیم، متوجه خواهیم شد که چین، کره جنوبی، اندونزی و سنگاپور به ترتیب یونیکورن های زیادی دارند. البته فیلیپین و ویتنام نیز از قافله عقب نمانده اند؛ فیلیپین و ویتنام با تاسیس شرکت های نوآورانه زودبازده توانستند یونیکورن هایشان را به دست آورند.

منبع: مجله شنبه

به "رقابت برای داشتن بیشترین یونیکورن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت برای داشتن بیشترین یونیکورن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید