زندگی شهری به سبک آمریکا نیازمند سه کره زمین

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه رشد شهرنشینی تهدیدات و فرصت های ویژه ای را در پیش روی جوامع بشری قرار داده است، گفت: روز به روز بر اهمیت ابعاد مالی شهرها افزوده می گردد و امروز تقریبا در تمام دنیا سهم شهرها در فراوری ناخالص داخلی بیش از سهم جمعیتی آنان است.

زندگی شهری به سبک آمریکا نیازمند سه کره زمین

وی با بیان اینکه برای مثال در کشورهایی که میزان شهرنشینی بالای 30 درصد دارند شاهد سهم 50 درصدی شهرها در فراوری ناخالص داخلی هستیم؛ اضافه کرد: با این حال این رشد فزاینده باعث شده است تا شهرها آثار مخربی بر محیط زیست دنیای داشته باشند.

مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه شهرها به دلیل همین رشد روز افزون ردپای اکولوژیکی شدیدی را برجای می گذارند، گفت : بر اساس تحقیقاتی که اجرا شده است اگر قرار باشد در تمامی سطح دنیا مردم از سطح استاندارد زیستی که امروز شهرهای آمریکا دارند برخوردار باشند ما نیازمند به سه کره زمین هستیم تا جوابگوی نیازهای این جمعیت باشد.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه بیش از دو سوم از انرژی دنیا در سطح شهرها استفاده می گردد و قریب به 82 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان عامل تخریب لایه اوزون در شهرها فراوری می گردد، اضافه کرد: این تنها بخشی از اصطلاحی است که آنتروپوسن نامیده شده است که به معنای دوران تأثیر انسان بر روی اکوسیستم کره زمین و اقلیم است.

طباطبایی با اشاره به اینکه بعد از سال ها بحث، گفتگو و تجزیه وتحلیل مسائل، اکنون زمان عمل، فرا رسیده است و ما باید به سمت شهرهای اکولوژیک و سالم، حرکت کنیم، خاطرنشان نمود: اکو سیتی ها (Eco cities) چشم انداز شهرهای فردای دنیا هستند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این خصوص شرح داد: پیشگام اکوسیتی ها، (زیست شهرها) یک سازمان غیرانتفاعی، به نام اکولوژی شهری در برکلی کالیفرنیا در سال 1975 بود که هدف آن، بازسازی شهرها در تعادل و ارتباط با طبیعت و کند کردن روند گرمایش زمین، انقراض جانداران و گونه های زیستی و بی عدالتی های اجتماعی و زیست محیطی بود و با همکاری دیگر سازمان های مرتبط، اولین کنفرانس بین المللی زیست شهرها یا Eco cities در سال 1990 در کالیفرنیا برگزارشد.

وی اضافه کرد: از آن موقع به بعد، این کنفرانس به طور مرتب برگزار شده به طوری که این کنفرانس ها در سال 1992 در آدلاید استرالیا، در سال 1996 در یوف سنگال، در سال 2000 در کوریتیبا برزیل، سال 2002 در شنزن چین، در سال 2006 در بنگلور هندوستان، سال 2008 در سانفرانسیکو آمریکا، سال 2009 در استانبول ترکیه، سال 2011 در مونترال کانادا، سال 2013 در نانت فرانسه و نهایتاً در سال 2015 در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شده است.

طباطبایی در تشریح مفهوم اکوسیتی گفت: اکوسیتی ها در واقع شهرهای دارای سلامت اکولوژیکی و در توازن با طبیعت هستند که سعی دارند با ارتقای بهره وری انرژی ، حمل و نقل سبز، شهرسازی همگام با طبیعت توسعه پایدار را رقم بزنند.

مشاور معاون شهردار تهران در انتها گفت: اگر قرار است شهرها همچنان در راستا توسعه قرار داشته باشند و زندگی مطلوبی را برای شهروندان خود پدید آورند چاره ای جز محور قرار دادن الگوی توسعه پایدار و در نظر دریافت پیوست های زیست محیطی ندارند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زندگی شهری به سبک آمریکا نیازمند سه کره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی شهری به سبک آمریکا نیازمند سه کره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید