علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، یکی از وظایف آهن درون بدن شامل تبدیل قند به انرژی است که برای ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام اهمیت زیادی دارد. همچنین تولید آنزیم های مورد نیاز برای تولید آمینو اسید، سلول های جدید، انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها نیاز یکی دیگر از وظایف آهن است که برای غلبه به بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد.

علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

وبلاگ ساعت مچی- آیا می دانید کمبود آهن در بدن می تواند بدنتان را رو به زوال ببرد؟ این عارضه به این علت ایجاد می شود که در اثر فقر آهن خون نمی تواند اکسیژن و مواد غذایی را به خوبی درون بدن جابه جا کند. بدون میزان کافی آهن نمی توانید ویتامین و مواد معدنی موجود در میوه، سبزی و مکمل های دارویی را جذب کنید.

دیجی مگ: پس اگر دچار علائم فقر آهن هستید، باید به فکر جبران کمبود آهن در بدن خود باشید. قبل از هر اقدامی بهتر است بدانید که آهن درون بدن چه کار می کند، علائم کمبود آهن در بدن چیست و برای درمان کمبود آهن چه باید کرد. در ادامه لازم است مواد غذایی و سبزیجاتی که مصرف آنها باعث افزایش سطح آهن بدن می شوند را بشناسید.آهن در بدن چگونه فعالیت می کند؟خواص انار برای کم خونیآهن یک ماده معدنی است که گلبول های قرمز خون برای اینکه کارکرد مناسبی داشته باشند، به آن نیاز دارند. زمانی که آهن کافی داشته باشید، گلبول های قرمز اکسیژن را به تمان بافت های بدن منتقل می کنند و اکسیژن را درون ماهیچه ها ذخیره می کنند، این میزان از اکسیژن برای فعالیت و انجام حرکات ورزشی مورد نیاز است. هرچه آهن بیشتری درون خون وجود داشته باشد، گلبول های قرمز بیشتریش توسط مغر استخوان ساخته می شوند.

این نکته به این معنی است که آهن بیشتری درون کبد ذخیره می شود تا توزیع اکسیژن صورت گیرد. این مسئله باعث می شود تعداد توزیع کننده های بدن افزایش یابد و به همین منوال انتقال ویتامین و مواد معدنی که مصرف می کنید هم به میزان بیشتری صورت پذیرد.یکی دیگر از وظایف آهن درون بدن شامل تبدیل قند به انرژی است که برای ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام اهمیت زیادی دارد. همچنین تولید آنزیم های مورد نیاز برای تولید آمینو اسید، سلول های جدید، انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها نیاز یکی دیگر از وظایف آهن است که برای غلبه به بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد.

زمانی که سطح آهن خون بدن پایین باشد، غلبه بر بیماری ها به سختی انجام می شود به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح به آهن وابسته است. آهن برای رشد مناسب ذهنی و فیزیکی مورد نیاز است و میزان مصرف کافی از این عنصر در طول دوره بارداری و در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد.

کمبود آهن چگونه به وجود می آید؟فقر آهن اولین مرحله از کاهش سطح آهن بدن است که می تواند در ادامه به بیماری کمبود آهن یا آنمی تبدیل شود. دلایل گوناگونی وجود دارد که باعث از دست دادن سلول های خونی می شود و همچنین در شرایط مختلفی از ساخت گلبول های قرمز جدید خون جلوگیری می شود که این عمل توسط مغز استخوان صورت می گیرد. برخی از دلایلی که باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون می شوند عبارتند از: عرق کردن (خصوصاً برای ورزشکاران حرفه ای) ادرار مدفوع (حرکات روده) لایه برداری (سلول های مرده پوست) دوره قاعدگی زنان (خصوصاً افرادی که چرخه طولانی دارند) خونریزی زخم و جراحت خونریزی ناشی از بارداری و زایمان جبران کمبود آهنزمانی که سطح آهن به شدت کاهش می یابد، علائم کمبود آهن بروز پیدا می کند که هشدار دهنده است. علائم کمبود آهن ابتدا نامحسوس و کم هستند و زمانی که مشکل بزرگ و حادتر می شود، به علائم شاخص تبدیل می شوند. علائم کمبود آهن عبارتند از: خستگی سرگیجه کاهش ایمنی کاهش توانایی در ورزشکاران پوست رنگ پریده احساس سرما در هوای گرم کمبود آهنبه غیر از مکمل های دارویی که به طور مستقیم باعث افزایش سطح آهن خون می شوند، استفاده برخی مواد غذایی و سبزیجات هم می توانند میزان آهن بدن را افزایش دهند. البته مصرف داروهای مکمل به دلیل مصنوعی بودن ممکن است از طرف همه پزشکان توصیه نشود. پس برای اطمینان خاطر بیشتر می توانید به سراغ مصرف این مواد غذایی بروید تا سطح آهن خون خود را متعادل کنید:انار: این میوه حاوی سطح بالایی از آهن است و برای درمان آنمی بسیار توصیه می شود. انار همچنین حاوی فیبر، پتاسیم و دیگر ویتامین هایی است که به افزایش جریان خون سالم کمک می کند. آب انار منبع غنی از آهن به شمار می رود.پیشگیری از کم خونیگوجه فرنگی: این محصول کشاورزی به جذب آهن کمک می کند و برای فردی که به آنمی دچار است، مفید خواهد بود. می توانید گوجه فرنگی را به سالاد، خورشت و انواع مدل غذاها اضافه کنید.میوه و سبزی: سبزیجات مختلفی مانند مارچوبه، میوه های خشک مانند برگه زرد آلو؛ هلو و آلو، گلابی، انجیر، کشمش و مویز باعث افزایش سطح آهن خون می شوند.گیاهان دارویی: برخی از گیاهان باعث افزایش سطح آهن بدن می شوند ولی بهترین آنها شامل ریشه ترشک، ریشه قاصدک و گیاه گزنه می شوند. البته پیشنهاد می شود قبل از شروع به مصرف این گیاهان دارویی حتماً با پزشک مشاور و دکتر طب سنتی مشورت کنید.کدام مواد غذایی از جذب آهن جلوگیری می کنند؟

فقر آهنهمان طور که برخی از مواد غذایی باعث افزایش میزان آهن بدن می شوند، برخی از مواد غذایی هم از جذب آهن جلوگیری می کنند. این مواد غذایی باعث می شوند بدن نتواند آهن درون غذا را جذب کند، پس بهتر است زمانی که در حال افزایش میزان آهن بدن خود هستید، از مصرف این مواد غذایی جلوگیری کنید. این مواد خوراکی عبارتند از: تخم مرغ شیر و پنیر شکلات و قهوه چغندر و لبو نعناع فلفلی سویا اسفناج

منبع: زندگی امروز

به "علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود آهن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید