عمارت وکیل؛ نگین عمارت های سنندج

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، خبرنگاران/کردستان عمارت وکیل، یکی از زیباترین و تاریخی ترین عمارت های شهر عمارت ها یعنی سنندج است.

عمارت وکیل؛ نگین عمارت های سنندج

عمارت وکیل الملک از جملە عمارت های قدیمی و دیدنی شهر سنندج است کە تصویر زیبایی از خود را در چشم گردشگران و رهگذران برجای می گذارد.

این عمارت یکی از برجستەترین معماری های ایرانی است کە گچ بری ها و آینەکاری های داخل عمارت زیباترین جلوە یک خانە سنتی با معماری ایرانی است.

گردشگرانی کە در ایام عید بە سنندج سفر کردەاند و قصد دارند از این عمارت زیبا دیدن کنند، باید بە سمت خیابان کشاورز حرکت کنند؛ عمارت وکیل در همسایگی پارک زیبای سپیدار واقع شدە است و یکی از درهای آن کە در اصلی عمارت نیز بە شمار می رود در بخش غربی ساختمان واقع شده است.

هنگام عبور از در چوبی زیبای عمارت، ایوان های بلند عمارت در مقابل چشمان ما قد علم می کنند.

از ایوان های اصلی عمارت کە گذر کنید باغی زیبا در مقابل چشمان شما خودنمایی می کند کە تصویر آن برای همیشە در فکر ها ماندگار خواهد شد.

دیدن زیبایی های عمارت از بخش جنوبی و شرقی آن نیز در نوع خود بی نظیر است کە در وصف نمی گنجد.

در اصل این عمارت زیبا را حاج محمد رشید بیگ وکیل، یکی از امرای زندیە بنا نهادە و بە مرور زمان از طریق وارثین تکمیل شدە است.

اولین تعمیر کلی در سال 1310 هجری قمری و از طریق امان الله خان وکیل الملک اجرا شده و عمارت را به وضع فعلی که مجموعه ای از چندین بنا، حیاط و باغ می باشد، در آورده است. عمارت وکیل الملک با گذشت سال ها، هنوز هم در نهایت پایداری و استحکام پا برجاست و از آثار جالب توجه و دیدنی شهر سنندج محسوب می گردد.

در مجموعه عمارت وکیل الملک و متصل به پارک سپیدار، حمام خصوصی بزرگی در داخل مجموعه، مورد استفاده خانواده قرار می گرفت.

این حمام دارای فضاهایی است که در تمام حمام های منطقه دیده می گردد به نظر می رسد این حمام هم زمان با احداث مجموعه عمارت وکیل که به دوره زندیه باز می گردد، ساخته شده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عمارت وکیل؛ نگین عمارت های سنندج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت وکیل؛ نگین عمارت های سنندج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید