قیمت هر کیلو برنج در شمال کمی بیش از یارانه

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، قیمت برنج اگرچه در مقایسه با پارسال 63 درصد افزایش داشته اما بازار این محصول در شمال همچون هوای پاییزی سرد است.

قیمت هر کیلو برنج در شمال کمی بیش از یارانه

به گزارش وبلاگ ساعت مچی از ساری، پاییز که می گردد روز های پررنج برداشت برنج هم سرانجام می یابد و شالی هایی که در شالیکوبی ها به برنج سفید تبدیل شده اند روانه بازار می شوند تا شالیکاری که کیسه های برنج را از دل خاک بیرون کشیده است مزدش را بگیرد و قوت مردم هم در پیشخوان بازار برنج فروش ها برود، این داستان تکراری هر ساله شمالی ها است، داستانی که سال جاری یک جای کار آن می لنگد، برنج ها کاشته و برداشت شده اند، به بازار آمده اند، شالیکار مزدش را گرفته است، اما رد برنج های سفید در سفره ها کمتر دیده می گردد می گویند گران است نمی توانیم بخریم و بخوریم.

شالیکاران شمالی 9 ماه قبل و اوایل فروردین دست به خزانه های نشا برده بودند تا دشت های خالی را سبز نمایند، دشت هایی که رزاق بی منت آن را بارور کرد و کیسه های برنج را پر و جیب کشاورز را پر پول، اما کشاورزان ناراضی بودند، آن ها با یک حساب سرانگشتی می فهمند که شاید قیمت برنج سال جاری در مقایسه با پارسال بالا رفته باشد و پول بیشتری گرفته باشند، اما اگر مخارج را حساب نمایند باز نسبت به پارسال چیز دندان گیری نصیبشان نشده است.

سالاری برنج کار اهل ساری است، جوان است، اما شغل آبا و اجدادی اش کاشت برنج بوده و هم برنج را می فهمد هم بازار را می گوید: هر لیتر سم پارسال 40 هزار تومان بود و سال جاری 80 هزار تومان، هزینه یک کارگر پارسال 100 هزار تومان بود و سال جاری 200 هزار تومان، کود 60 هزار تومانی شد 150 هزار تومان و هزینه تبدیل شالی به برنج هم دو برابر شده است.

می گوید: وقتی هزینه های فراوری برنج دو برابر شده است کشاورز مگر می تواند با قیمت پارسال برنج را عرضه کند.

سالاری که برنج هایش را همان شهریورماه به قیمت 30 هزار تومان فروخته است می گوید: شالیکار نقشی در افزایش قیمت برنج ندارد اینکه برنج الان در بازار چقدر فروخته می گردد نه دست کشاورز است نه دست خرده فروشان، دست دلال است و بنکدار و انبار دار و..

بازار خالی از تکاپوی زنان و مردان است، خالی از آمدن و رفتن، اما پر از کیسه های برنج، اصغری فروشنده برنج بازار است می گوید: میانه قیمت هر کیلوگرم برنج مازندران اکنون در بازار ساری 46 تا 47 هزار تومان است در حالیکه پارسال برترین برنج شمال را 30 تا 33 هزار تومان می توانستید خریداری کنید.

می گوید: قدرت خرید مردم پایین آمده است و مردم رغبتی به خرید برنج ندارد به همین خاطر بازار کساد است و خیلی از بازاریان هم روزانه یکی دو ساعت مغازه های خود را باز می نمایند.

همکارش هم به جمع ما می آید و می گوید: سال های گذشته مازندرانی ها برنج را کیسه ای می خریدند، سال جاری کیلویی، کمتر مصرف می نمایند احتمالا نان را جایگزین برنج نموده اند.

خانمی که برای خرید برنج آمده حرفش را تایید می نماید و می گوید: برای خرید یک کیسه 20 کیلوگرمی باید یک میلیون تومان بدهیم، نداریم و مجبوریم کیلویی بخریم البته نه برنج ایرانی که برنج های هندی.

فروشنده هم حرف خانم را تایید می نماید و می گوید: بیشتر مردم ترجیح می دهند برنج های وارداتی خریداری نمایند هر کیلوگرم حداقل 10 تومان ارزانتر است بعضی ها هم لاشه برنج یا همان نیم دانه را می خرند.

می پرسم برنج های شمال را چه کسانی به تهران می فرستند که می گوید ما و اهالی این راسته خرده فروش هستیم و راضی به سود 10 تا 20 درصدی، نه انبار داریم نه سوله که بتوانیم چند هزار تن برنج را انبار کنیم تا قیمتش بالا برود می خواهی دلیل افزایش قیمت را کشف کنی سراغ شالی کوبی ها برو.

شالی کوبی ها پر از کیسه های سفید برنج است، کیسه هایی که ردیف روی هم انباشته شده اند و هر چه بالاتر می روی خاک نشسته بر کیسه ها هم بیشتر.

اکبری عضو هیات مدیره انجمن برنج کشور می گوید: برنج به فراوانی در انبار ها و شالکیوبی ها موجود است، همه تبدیل شده و آماده برای فروش اما برنج این روز ها کمتر خریدار دارد.

گذری به دوران کرونا و فصل کشت می زند و می گوید: خشکسالی و کم آبی سبب کاهش 10 تا 15 درصدی فراوری برنج شد، اما به خاطر شیوع کرونا و برگزار نشدن مراسم های عروسی و بسته بودن رستوران ها مصرف برنج هم 20 تا 25 درصد کمتر شده است.

راجع به دلیل گرانی برنج می پرسم می گوید: جدای از افزایش هزینه های کشت برنج، شالیکوبی داران هم متحمل هزینه های چند برابری شده اند از افزایش چند برابری بهای قطعات گرفته تا افزایش دستمزد کارگران و ما پارسال برای تبدیل هر کیسه 50 هزار تومان می گرفتیم و سال جاری 70 هزار تومان.

عضو هیات مدیره انجمن برنج کشور گفت: شالیکوبی داران عموما به صورت کارمزدی کار می نمایند و کیسه های برنج موجود در شالی کوبی ها مربوط به تعداد زیادی از کشاورزان است که باید فروخته گردد تا کارمزد شالی کوبی ها هم پرداخت گردد، اما تجار برنج را به بهانه گرانی نمی خرند.

اکبری در مورد تفاوت قیمت برنج در شمال با تهران نیز گفت: کسانی روی قیمت ها تاثیر می گذارند که به مقدار زیادی برنج را در انبار ها ذخیره نموده اند و وقتی قیمت برنج در مازندران 45 هزار تومان و در تهران تا 70 هزار تومان است دستگاه های نظارتی باید ورود و با متخلفان برخورد نمایند.

ابراهیم قربان نژاد مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران افزایش هزینه های فراوری را دلیل افزایش قیمت برنج می داند و می گوید: هزینه فراوری یک کیلوگرم برنج پارسال در کشت و برداشت مکانیزه 18 هزار تومان و در کشت سنتی 21 هزار و 500 تومان بود و این مقدار سال جاری به 36 تا 39 هزار تومان رسیده است.

می گوید: افزایش 80 درصدی قیمت فراوری برنج، افزایش قیمت نهایی این محصول را بدنبال داشته است.

قربان نژاد در مورد آخرین شرایط بازار هم گفت: برنج های پرمحصول خریدار کمی دارند و طارم محلی هم با رشد قیمتی بالا اکنون روی 45 تا 47 هزار تومان متوقف شده است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ما متولی فراوری برنج هستیم و واردات برنج راهکاری برای کاهش قیمت برنج داخلی از سوی دولت است، گفت: بخشی از این برنج های وارداتی برای تنظیم بازار به استان ها ارسال شده است.

گفت: 500 تن برنج وارداتی بین مصرف نمایندگان مازندرانی توزیع شده است و 500 تن نیز در انبار موجود است تا اگر احتیاج شد در بازار توزیع گردد.

او واردات برنج خارجی و توزیع آن در بازار را راهکاری موقتی برای تعادل قیمت می داند و می گوید: افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول برنج، حمایت از کشاورزان برای کاهش هزینه های فراوری، تشویق مردم به مصرف برنج های پرمحصول، حذف واسطه ها، عرضه برنج به وسیله بورس و ورود جدی تر دولت برای ساماندهی بازار برنج می تواند بازار را از برنج های وارداتی بی احتیاج و قیمت را هم متعادل کند.

گزارش: سید رضا کریمی

انتهای پیغام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "قیمت هر کیلو برنج در شمال کمی بیش از یارانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت هر کیلو برنج در شمال کمی بیش از یارانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید