نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیدند، تل ابیض اشغال شد، عین عیسی موشک باران شد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، در حالی که وزارت دفاع ترکیه شب گذشته از شروع ورود نیروهای زمینی خود به شمال سوریه به منظور ایجاد منطقه امن اطلاع داد، خبرهای رسیده از نقطه مرزی حاکی از ادامه درگیری نیروهای کُرد با ارتش سوریه است.

نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیدند، تل ابیض اشغال شد، عین عیسی موشک باران شد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، به نقل از اسپوتنیک، در ادامه این تحولات درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه سفیر و نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در توجیه عملیات کشورش علیه سوریه در نامه ای به دبیرکل این سازمان مدعی شد، آنکارا در چارچوب حقوق دفاع از خود برای مبارزه با تهدیدات تروریستی و تضمین امنیت مرزی ترکیه عملیات نظامی در شمال سوریه را شروع کرد.

فریدون سنیری اوغلو، سفیر و نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در این نامه خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نوشت: ترکیه روز چهارشنبه مورخ 9 اکتبر امسال میلادی (17 مهر ماه) عملیات بهار صلح را در چارچوب حقوق دفاع از خود شروع کرد تا با تهدیدات تروریستی حتمی مبارزه، امنیت مرزی ترکیه را تضمین و تروریست هایی را که در مناطق مرزی مجاور با خاک ترکیه فعالیت دارند، خنثی کند.

همچنین بنابر اعلام منابع سوری، ارتش ترکیه شامگاه چهارشنبه پیشروی به سمت مرز سوریه را در چارچوب عملیات موسوم به چشمه صلح شروع و از مرز این کشور عبور کرد.

در این عملیات ارتش سوریه از چهار محور به سمت منطقه تل ابیض و رأس العین به حرکت درآمد.

ترکیه میخواهد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از 230 کیلومتر و عرض 30 الی 40 کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن نیروهای دموکراتیک سوریه قسد از این منطقه زمینه را برای اسکان دو میلیون 300 هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

در ادامه واکنش های بین المللی وزیر دفاع فنلاند نیز خاطرنشان کرد، با توجه به حمله ترکیه به نمودهای مستقر در شمال سوریه، هلسینکی صادرات سلاح و جنگ افزار به ترکیه را متوقف نموده است.

به نوشته پایگاه خبری اسپوتنیک، آنتی رین نخست وزیر فنلاند در بیانیه ای گفته است که عملیات ترکیه شرایط انسانی در سوریه را بیش از پیش پیچیده نموده و می تواند شروعگر موج تازه ای آوارگان باشد. رین همچنین تأکید نموده است که مناقشه سوریه راه چاره نظامی ندارد و اختلافات موجود را باید به وسیله گفت وگو و دیپلماسی حل و فصل کرد.

همچنین کانال توئیت پرس به نقل از الجزیره گزارش داد: ارتش ترکیه با استقرار در شرق شهر تل ابیض کنترل تعدادی از روستاهای منطقه را در دست گرفته است.

ارتش ترکیه به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در راس العین حمله کرد. بر این اساس نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیده اند.

همچنین کنترل دهکده ها و مواضع نظامی در غرب تل ابیض نیز به دست نیروهای ترکیه ای افتاده است. ارتش ترکیه سپس پایگاهی نظامی بین تل ابیض و یلوک در منطقه رقه ایجاد کرد.

وزارت دفاع ترکیه می گوید به اهداف تعریف شده در شمال شرق سوریه دست یافته است.

همچنین نیروهای اپوزسیون سوری پس از حمله ارتش ترکیه به داخل شهر تل ابیض و راس العین فرار کردند.

در همین حال ارتش ترکیه امروز (پنج شنبه) روستای شمالی عین عیسی را هدف حملات موشکی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری اسپونتیک، این روستا که در استان شمالی الرقه واقع شده است، یک مرکز وابسته به نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در آن مستقر بود.

هنوز از خسارات های احتمالی مادی و جانی این حمله خبری منتشر نشده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز طی مطلبی نوشته است یک مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته که رئیس جمهور این کشور در گفت وگوی اخیر با اردوغان ضمن ابراز نگرانی از حمله ترکیه به نمودهای سوریه، پیشنهاد از سرگیری فروش جنگنده های اف-35 را مطرح نموده است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که ترامپ بسته واقعاً خوبی را علاوه بر دیگر امتیازات و دیدار ریاست جمهوری ترکیه از آمریکا به اردوغان پیشنهاد داده است.

طبق این گزارش، رئیس جمهور ترکیه همچنان در صدد است تا در ماه نوامبر (ما آینده میلادی) با سفر به واشنگتن، در کاخ سفید حضور یابد.

فنلاند فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد

وزیر دفاع فنلاند روز پنجشنبه با محکوم کردن حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه گفت: هلسینکی صادرات تسلیحات به آنکارا را متوقف نموده است.

به گزارش روزنامه هلسینکی تایمز، آنتی کایکونن در گفت و گو با وبلاگ ساعت مچی گفت: فنلاند صادرات اسلحه به ترکیه را به حالت تعلیق در می آورد. این اقدام به دنبال حمله نیروهای ترکیه به شبه نظامیان کرد در شمال شرقی سوریه است.

تصمیم توقف صادرات به ترکیه در حالی اتخاذ می گردد که دولت فنلاند سه هفته پیش به یک شرکت هواپیمایی مجوز صادرات پهپادهای نظامی به ترکیه را داده بود.

میزان صادرات تسلیحات دفاعی فنلاند در سال 2018 به ارزش 128 میلیون یورو بود که این میزان نسبت به سال 2017، 17 درصد افزایش داشته است.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیدند، تل ابیض اشغال شد، عین عیسی موشک باران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیدند، تل ابیض اشغال شد، عین عیسی موشک باران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید