هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ در عرض 3 ساعت به هر نقطه از دنیا می رسد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ | Boeings Hypersonic Plane

آیا تا به حال شده که دلتان بخواهد همین لحظه راه بیوفتید و در عرض دو یا سه ساعت دورترین نقطه ای که تصور می کنید باشید؟ اگر این رویا را دارید، مثلا می خواهید که در این گرمای تابستان با سرعت هرچه تمام تر به جایی برسید که حسابی خنک باشد پس باید در خصوص هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ اطلاعات خوبی داشته باشید. این هواپیما که به صورت ایده مطرح شده و تا 20 یا 30 سال آینده اجرا خواهد شد، می تواند تنها بعد از 3 ساعت شما را به هر جایی که دوست داشته باشید، برساند. با خبرنگاران همراه باشید:

هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ در عرض 3 ساعت به هر نقطه از دنیا می رسد

معرفی کلی

بوئینگ می خواهد کاری کند که هواپیمای تازهش شما را به هر نقطه از دنیا در عرض 3 ساعت برساند. بوئینگ هواپیمای جت تازهی را آشکار کرد که حدودا 4 هزار مایل در ساعت پرواز می نماید و می تواند مسافت بین نیویورک تا لندن را دوساعته و 3 برابر سریعتر از هواپیمای مافوق صوت کنکورد (Concorde) طی کند.

بوئینگ با متخصصان هایپرسونیک همکاری می نماید تا یک هواپیمای ماخ 5 مسافربری بسازد که سرعت دور از انتظاری خواهد داشت. این هواپیما می تواند عرض اقیانوس اطلس را تنها در 3 ساعت بپیماید. این هواپیما به احتمال قوی در سال 2030 رونمایی خواهد شد که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و علوم هوایی، این اتفاق چندان هم دور از دسترس نیست.

هواپیمای تازه بوئینگ

این هواپیما که هنوز نام خاصی به او تعلق نگرفته است به طرزی ساخته خواهد شد که دقیقا 3800 مایل در ساعت (5 برابر سرعت صدا) پرواز کند و همانطور که گفته شد، مسافت نیویورک تا لندن که به طور عادی 7 تا 8 ساعت و نیم طول می کشد، به وسیله هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ تنها 2 ساعت به طور خواهد انجامید.

با اینکه هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ در حال حاضر تنها به عنوان یک پروژه در نظر گرفته می گردد، اما طراحی آن طبق تحقیقات جاری مهندسان شرکت هواپیمایی بوئینگ به گونه ایست که احتمالا بین 20 تا 30 سال آینده کامل شده و قابل بهره برداری خواهد بود.

کوین بوکات (Kevin Bowcutt) مهندس ارشد هایپرسونیک در شرکت بوئینگ گفت: بشر همواره می خواسته که تند برود و همواره می خواسته کارها را با سرعت بالا انجام دهد. ما در خصوص پتانسیل تکنولوژی هایپرسونیک (مافوق صوت) هیجان زده هستیم که بتواند دنیا را سریع تر از آنچه که در حال حاضر است بکند.

استوارت کریگ (Stuart Craig)، استادیار مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه آریزونا که وابسته به بوئینگ نیست گفته است: مدت هاست که این، رویای همه بوده است. ما برای به کارگیری این تکنولوژی بیش از نیم قرن است که کوشش می کنیم اما در سال های اخیر پیشرفت هایی در فناوری محاسباتی و مواد آن را بیش از پیش قابل فهم نموده است.

طراحی مفهومی بوئینگ پس از موجی در نوآوری هواپیمای هایپرسونیک به وجود آمد. در اوایل سال 2017، ناسا هواپیمای X-Plane را به نمایش گذاشت، که سریعتر از سرعت صوت قادر به پرواز است. این هواپیما برخلاف نوع قبلی خود، کنکورد، که به علت صدای بیش از میزان اش ادامه پیدا نکرد، صدای X-Plane از سطح زمین قابل شنیدن نیست که این خود بهبودی در این صنعت بوده است.

مهندسان هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ بعلاوه قصد دارند که هواپیمای خود خود را به هواپیماهای مسافری زمینی تبدیل نموده و کاری نمایند که هر مسافری بتواند از هرجای زمین به هر نقطه ای کمتر از یک ساعت پرواز کند.

پرواز هایپرسونیک چیست؟

پرواز هایپرسونیک، پروازی در اتمسفر در حدود سرعتی بالای ماخ 5 است، سرعتی که در آن تفکیک هوا مهم می گردد و بعلاوه بار هوای گرم وجود دارد.

تاریخچه

اولین مواردی که به عنوان پرواز هایپرسونیک انجام شد، موشک V-2 در جنگ دنیای دوم از سمت آلمان های نازی بود. در سال 1949، سطح بالایی آن به سرخت ماخ 5 (6138 کیلومتر بر ساعت) رسید. اما این وسیله در زمان ورود دوباره به جو سوخت و تنها بعضی از بقایای آن که تبدیل به زغال شده بود، باقی ماندند.

در ماه آوریل سال 1961، افسر روسی به نام یوری گاگارین (Yuri Gagarin) اولین شخصی لقب گرفت که توانسته بود در سرعت مافوق صوت یا همان هایپرسونیک پرواز کند. او کسی بود که اولین هواپیما با پرواز مداری را راهنمایی کرد و به زبان دیگر خلبان یک هواپیمای مافوق صوت شد. کمی بعد از آن در ماه مه 1961، الن شپرد (Alan Shepard) اولین آمریکایی و دومین فرد در کل دنیا نام گرفت که توانسته پرواز هایپرسونیک داشته باشد. این پرواز به این سرعت زمانی رخ داد که او در کپسول فضایی خود در حال برگشت به جو زمین در سرعت ماخ 7، در انتهای پرواز مداری خود بالای اقیانوس اطلس بود. در نوامبر 1961 رابرت وایت افسر نیروی هوایی هواپیمای تحقیقاتی X-15 را در سرعت بالاتر از ماخ 6 راهنمایی کرد.

عدد ماخ

عدد ماخ که تا اینجای متن از آن گفته ایم، به نسبت سرعت یک شیء در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال گفته می گردد. به زبان ساده می توان گفت هروقت سرعت جسمی در یک سیال (مایع یا گاز) به سرعت صوت در همان سیال برسد، می گوییم که سرعت این جسم برابر با ماخ 1 است؛ یعنی برابر سرعت صوت در همان سیال. مثلا ماخ 2.5 به این معنی است که سرعت این جسم 2.5 برابر سرعت صوت در این سیال است.

پس زمانی که در خصوص هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ صحبت نموده ایم به معنی آن است که اگر شرکت بوئینگ بتواند به ماخ 5 برسد، یعنی هواپیمای مد نظر آن ها می تواند تا 5 برابر سرعت صوت در سیال مد نظر آن حرکت کند. به این علت است که این هواپیماها سرعت بسیار بالایی خواهند داشت که می توانند چند برابر هواپیماهای کنونی سرعت داشته باشند. البته مسئله ای که اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که سرعت صوت عدد ثابتی نبوده و بستگی به محیط دارد. ممکن است ماخ یک در یک محیط با ماخ یک در محیط دیگر متفاوت باشد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ در عرض 3 ساعت به هر نقطه از دنیا می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای هایپرسونیک بوئینگ در عرض 3 ساعت به هر نقطه از دنیا می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید