ویروس کرونا و حیوانات: پای موش ها هم به میان آمد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، یک بررسی جدید نشان می دهد موش هایی که برای مصرف خوراکی در بازارها و رستوران های آسیای جنوب شرقی عرضه می شوند، حامل چند نوع ویروس کرونا هستند.

ویروس کرونا و حیوانات: پای موش ها هم به میان آمد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی به نقل از ایندیپندنت با اینکه گونه های ویروس های کرونا در جوندگان با ویروس جدید کرونا عامل همه گیری جهانی فعلی متفاوت هستند، اما پژوهشگران می گویند یافته هایشان خطرات انتقال شمار زیادی از حیوانات در همراه هم در فضاهای محصور در تجارت حیوانات وحشی را برجسته می کند.

این بررسی که با همکاری دانشمندان در ویتنام و آمریکا انجام شد، نشان داد نسبت آزمایش مثبت برای ویروس کرونا با در انتقال حیوانات زنده از مزارع به بازارها و رستوران ها افزایش می یابد.

به گفته این دانشمندان این نتایج نشان می دهد موش ها در حین نقل و انتقال با ویروس های کرونا آلوده می شود، آمیزش گونه های متعدد ویروس کرونا در این حیوانات خطری حداکثری برای مصرف کنندگان نهایی ایجاد می کند.

موش ها یک منبع پروئینی رایج در بخش هایی از آسیا هستند و برخی از جوامع به عنوان منبع ارزان گوشت از آنها استفاده می کنند. در ویتامین در شالیزارها شکار می شوند و برخی از معامله گران آنها را به همراه سایر حیوانات وحشی پرورش می دهند.

سال هاست که دانشمندان درباره دادوستد حیوانات وحشی- از جمله بازارهای فروش حیوانات زنده- به عنوان محلی برای ظهور بیماری های عفونی مانند ویروس های کرونا هشدار داده اند.

گرچه منشا پاندمی کووید-19 هنوز دقیقا روشن نیست، اما کارشناسان تصور می کنند این بیماری از خفاش ها شروع شده و از طریق یک حیوان واسطه احتمالا پانگولین (پولک پوست، نوعی پستاندار کوچک) به انسان رسیده باشد.

نتایج این بررسی که پیش از داوری کارشناسان مستقل در ژورنال bioRxiv منتشر شده است، شش ویروس کرونای شناخته شده را در نمونه های به دست آمده از سه ایالت جنوبی ویتنام در سال های 2013 تا 2014 یافت.

میزان مثبت شدن نمونه ها از لحاظ ویروس های کرونا در طول زنجیره عرضه موش ها از مزارع تا رستوران ها افزایش یافته و از حدود 6 درصد به 56 درصد رسیده بود.

گرچه این بررسی روی موش ها اجرا شده است، اما پژوهشگران می گویند یافته هایشان ممکن است درباره سایر حیوانات وحشی فروخته شده مانند پانگولین ها هم صادق است.

پانگولین که بیشترین قاچاق حیوانات در میان پستانداران مربوط به آن است، هم به خاطر گوشتش که غذایی لذیذ شمرده می شود و هم استفاده از پولک هایش در داروهای سنتی در شرق آسیا بسیار مورد توجه است.

ویتنام در حال بررسی برای ممنوع کردن دادوستد و مصرف حیوانات وحشی است و چین نیز هفته گذشته اجزای بدن پانگولین را از فهرست داروهای سنتی این کشور خارج کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ویروس کرونا و حیوانات: پای موش ها هم به میان آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا و حیوانات: پای موش ها هم به میان آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید