کاهش 9 تنی فرسایش خاک در هر هکتار

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها از کاهش 9 تنی فرسایش خاک در هر هکتار اطلاع داد.

کاهش 9 تنی فرسایش خاک در هر هکتار

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، ناصر حیدری پوری امروز (دوشنبه) در نشتی خبری با اشاره به اهمیت آبخیزداری و باتوجه به حدود 17 سال خشکسالی در کشور گفت: در امسال 200 میلیون دلار از صندوق ذخیره ملی به آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص پیدا نموده که در 627 هزار حوزه آبخیز پروژه تعریف گردیده است و بالغ بر 200 هزار خانواده و 320 شهرستان را دربرمی گیرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با اشاره به اینکه از 164 میلیون هکتار اراضی در کشور 44 میلیون هکتار در فاز توجیهی و مطالعه و 26 میلیون هکتار از آن در فاز تفصیلی و اجرایی هستند که 11 میلیون هکتار به مرحله اجرا رسیده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه برای اجرای عملیات در هر هکتار یک میلیون تومان هزینه احتیاج است و در حال حاضر در 125 میلیون هکتار کاری انجام نگردیده است، منابع مالی که برای تحت پوشش قرار دادن کل کشور ضروری است خیلی بیشتر از 200 میلیون دلار اختصاص یافته، به این بخش تعلق گیرد.

حیدری پوری کل پهنه 627 هزار حوزه آبخیز را هشت میلیون هکتار گفت که 800 هزار هکتار از آن سطح موثر است.

وی کنترل فرسایش خاک، کاهش نرخ رسوب در سدها، تقویت پوشش گیاهی و سفره های آب های زیرزمینی و پایداری در فراوری محصولات کشاورزی را از جمله کارنمودهای آبخیزداری برشمرد و اظهار کرد: زمان بندی پروژه ها از ابتدای شهریور تا آخر آذر است و در سرانجام آذر ماه می توانیم پروژه هایی را که در امسال درحال افتتاح داشتیم، اجرایی کنیم.

به گفته معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، تاکنون با عملیات آبخیزداری و آبخوان داری 9 تن در هکتار کاهش در فرسایش خاک و پنج تن در هکتار کاهش در رسوب سدها داشته ایم.

وی در ادامه با تاکید براینکه ملاحظات حق آبه های زیست محیطی باید در پایین دست در نظر گرفته گردد، مشکلاتی که در حوزه خوزستان، اهواز و ماهشهر رخ داده است را ناشی از بی توجهی به همین ملاحظات دانست.

حیدری پوری همچنین با اشاره به ثبت رکورد هزار سیل در پنج سال گذشته در کشور، کاهش انرژی جنبشی روان آب و در نتیجه پیشگیری از سیل را یکی دیگر از کارنمودهای مهم آبخیزداری دانست.

به گفته حیدری پوری، رژیم بارندگی، یعنی مدت و زمان بارش بارش در کشور تغییر نموده است. این تغییر باعث گردیده که 14 میلیون هکتار از 24 میلیون هکتار سطح برف گیر حذف گردد.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییر رژیم بارنگی باید برای پیشگیری از سیل نقشه راه جدی داشته باشیم.

ابوااقاسم حسین پور - مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها - در ادامه این نشست با بیان اینکه ایران یکی از سیل خیزترین کشورهای دنیا است، گفت: نزولات در ایران بیشتر به شکل رگباری است که باعث بروز سیل می گردد که در پی آن هدر رفت آب و آسیب به اکوسیستم را به دنبال دارد.

حسین پور همچنین گفت که 285 حوزه آبخیز در سطح کشور در قالب برنامه طرح ملی آبخیزداری و آبخوران داری تحت برنامه کنترل سیلاب قرار گرفته اند.

همچنین در ادامه این نشست ترحم بهزادی - مدیر کل امور مراتع سازمان جنگل ها - با تاکید بر اینکه کارکرد مراتع فقط تامین علوفه نیست و کارنمودهای زیست محیطی نیز مانند حفظ حاصلخیزی خاک برای آن مطرح است، درباره مساحت مراتع کشور گفت: سطح مراتع کشور 84.7 میلیون هکتار است که 7.2 میلیون هکتار آن متراکم و با پوشش گیاهی بالای 50 درصد است.

وی اضافه کرد: 22.5 میلیون هکتار از مراتع نیمه متراکم است که پوشش گیاهی 25 تا 50 درصد دارد و 56.2 میلیون هکتار نیز کم تراکم و با پوشش گیاهی کمتر از 25 درصد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش 9 تنی فرسایش خاک در هر هکتار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 9 تنی فرسایش خاک در هر هکتار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید