شیرین کننده های مصنوعی موجب سرطان می شوند

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مصرف بعضی از شیرین کننده های مصنوعی عواقب منفی دارد و میکروبیوم و قند خون را تغییر می دهند.

شیرین کننده های مصنوعی موجب سرطان می شوند

یک مطالعه نو اثرات چهار شیرین نماینده مصنوعی رایج را بر میکروبیوم روده در انسان آنالیز نموده است. یافته ها نشان داد این شیرین نماینده ها نه تنها می توانند منجر به تغییرات معینی در ترکیب باکتری های روده شوند، بلکه می توانند تحمل گلوکز و سطح قند خون فرد را نیز تغییر دهند.

شیرین نماینده های مصنوعی که به عنوان شیرین نماینده های غیر مغذی نیز شناخته می شوند، نزدیک به 150 سال است که وجود دارند.برای مثال، ساخارین پس از کشف تصادفی آن به وسیله یک شیمیدان در دانشگاه جان هاپکینز در سال 1879، بیش از یک قرن است که به عنوان جایگزین شکر مورد استفاده قرار گرفته است.

به طور کلی تصور می گردد که این مواد شیمیایی بی اثر هستند و هیچ اثر متابولیکی گسترده ای فراتر از شبیه سازی اصابت قند به دهان ما هنگام غذا خوردن ندارند.اما در سال های اخیر دانشمندان آغاز به مشکوک شدن نموده اند که این شیرین نماینده های مصنوعی می توانند به طرق مختلف بر سلامت ما تأثیر بگذارند، از افزایش خطر سرطان گرفته تا افزایش احتمال افزایش وزن در فرد.

حجم وسیعی از مطالعات در طول 10 سال گذشته به طور خاص به آنالیز اثرات شیرین نماینده های مصنوعی بر میکروبیوم روده ظاهر شده است، اما مهم این است که اکثریت قریب به اتفاق این تحقیقات فقط بر روی حیوانات اجرا شده است؛ بنابراین هنوز به طور باورنکردنی معین نیست که این مواد شیمیایی چگونه بر میکروبیوم انسان تأثیر می گذارند، و مطالعات اندکی که تا به امروز اجرا شده نتایج نسبتاً متناقضی را ارائه نموده اند.

این مطالعه نو با استخدام 120 داوطلب بدون سابقه اخیر مصرف هیچ نوع شیرین نماینده مصنوعی، شکاف دانش را پر کرد.از آنجایی که شیرین نماینده های مصنوعی در انواع محصولات غذایی بسیار فراگیر هستند، محققان مجبور شدند بیش از 1000 نفر را قبل از یافتن گروه کوچک خود غربال نمایند.

این گروه به طور تصادفی به شش گروه تقسیم شدند: چهار گروه شیرین نماینده مصنوعی (آزمایش آسپارتام، ساخارین، استویا یا سوکرالوز) و دو گروه کنترل (یکی آزمایش قند و دیگری بدون مداخله).به مدت دو هفته، هر شرکت نماینده وعده های غذایی خود را با کیسه های شیرین نماینده اختصاص داده شده خود تکمیل کرد.

نمونه مدفوع قبل، حین و بعد از مداخله گرفته شد و آزمایشات تحمل خون و گلوکز نیز انجام شد.اران الیناو نویسنده ارشد این مطالعه، شرح داد: در افرادی که شیرین نماینده های غیر مغذی مصرف می نمایند، ما می توانیم تغییرات بسیار معینی را در ترکیب و عملکرد میکروب های روده و مولکول هایی که آن ها در خون محیطی ترشح می نمایند، شناسایی کنیم.

به نظر می رسد که میکروب های روده در بدن انسان نسبتاً به هر یک از این شیرین نماینده ها پاسخ می دهند.هنگامی که مصرف نمایندگان شیرین نماینده های غیر مغذی را به صورت گروهی آنالیز کردیم، متوجه شدیم که دو مورد از شیرین نماینده های غیر مغذی، ساخارین و سوکرالوز، به طور قابل توجهی بر تحمل گلوکز در بزرگسالان سالم تأثیر می گذارند.

جالب اینجاست که تغییرات در میکروب ها با تغییراتی که در پاسخ های گلیسمی افراد مشاهده می گردد ارتباط زیادی دارد.برای آنالیز اینکه آیا تغییرات میکروبیوم مستقیماً باعث تغییر در تحمل گلوکز می گردد، محققان نمونه های میکروبیومی را از داوطلبان انسانی گرفتند و آن ها را به موش هایی بدون باکتری روده پیوند زدند.

الیناو گفت که اثرات آن بر حیوانات شگفت انگیز بود، با میکروبیوم های تغییر یافته انسانی که مستقیماً بر پاسخ های گلیسمی حیوانات تأثیر می گذارد. در تمام گروه های شیرین نماینده غیرمغذی، اما در هیچ یک از گروه های کنترل، وقتی میکروبیوم افراد پاسخ دهنده را به این موش های استریل منتقل کردیم، در زمانی که شیرین نماینده های غیرمغذی مربوطه را مصرف می کردند، جمع آوری شد.

الیناو گفت: موش های دریافت نماینده تغییرات گلیسمی داشتند که به طور قابل توجهی منعکس نماینده تغییرات قند خون افراد اهدانماینده بود.در مقابل، میکروبیوم های پاسخ دهنده پایین عمدتاً قادر به برانگیختن چنین پاسخ های گلیسمی نیستند.

سارا بری، از کینگز کالج لندن، گفت: مطالعه نو در نشان دادن اثرات گذرا بعضی از شیرین نماینده های مصنوعی بر پاسخ گلوکز در انسان جالب بود، اما هیچ گونه تاثیر طولانی مدت سلامتی را نمی توان از این یافته ها استنباط کرد.

مطالعه نو در مجله Cell Press منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

وبلاگ ساعت مچی علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شیرین کننده های مصنوعی موجب سرطان می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرین کننده های مصنوعی موجب سرطان می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید