محصولات سلول های بنیادی وارد چرخه فراوری شد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: برای اولین بار طی یک سال گذشته پیروز شدیم با اخذ تاییدیه وزارت بهداشت محصولات سلول های بنیادی را وارد چرخه فراوری کنیم.

محصولات سلول های بنیادی وارد چرخه فراوری شد

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در بازدید از مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شیراز در برج پژوهش محمد رسول الله ابراز داشت: تا امروز 5 محصول تاییدیه وزارت بهداشت را کسب نموده است و این محصولات به جز آن هایی است که در حوزه تجهیزات کار می نمایند.

ستاری با بیان اینکه شور و اشتیاق جوانان برای ایجاد شرکت در حوزه پزشکی شایان تقدیر است، اضافه نمود: در حوزه سلول های بنیادی در حال حاضر بیش از 100 شرکت فعالیت می نمایند که حدود 80 شرکت از این تعداد دانش بنیان شده است.

معاون رئیس جمهوری درباره صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در زمینه سلول های بنیادی گفت:این امر به تازگی شروع شده است؛ زیرا فعالیت شرکت ها در این زمینه براساس پروتکل های درمانی در حوزه انسانی در جهان و به تبع آن در ایران بسیار جدید است.

وی ادامه داد: از فعالیت این شرکت ها همچون دیگر شرکت های دانش بنیان حمایت می گردد؛ البته دانشگاه ها به صورت خاص مورد حمایت قرار می گیرند.

ستاری در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه پزشکی، ابراز داشت: تعداد شرکت های فعال در این زمینه در شیراز قابل توجه است.

وی ادامه داد: این سفر گامی است برای ارزیابی روند پیشرفت این مجموعه که از سال 1395 شروع شده است و تاکنون براساس برنامه تعریف شده به خوبی پیشرفت نموده است.

ستاری بیان نمود: استان فارس که از قطب های مهم علوم پزشکی در آسیای جنوب غربی است باید به مامنی برای حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه سلول درمانی، سلول های بنیادی و طب بازساختی بدل گردد.

رئیس مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس نیز در حاشیه این بازدید مطرح کرد: طی قراردادی که با نهاد ریاست جمهوری منعقد شده این مرکز در زمینه تاسیس شرکت دانش بنیان و فراوری محصولات پیش بالینی و بالینی فعالیت می نماید.

نگار آذر پیرا، حوزه های فعالیت این مرکز را در قطب فارس در زمینه استخوان و مفاصل، کبد و پانکراس، پوست و سوختگی، بیماری های قلبی، بیماری های چشمی و بیماری های گوش و حلق و بینی خاطرنشان کرد.

وی ادامه داد: شیراز یکی از مراکز پیشتاز در پیوند مغز و استخوان در کل کشور محسوب می گردد؛ از همین رو زیرساخت های مورد احتیاج برای گسترش فعالیت های شرکت های دانش بنیان از پیش فراهم بوده است.

آذرپیرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 شرکت در این مجموعه فعالیت می نماید که 4 شرکت دانش بنیان است و محصولات آن ها برای مصارف درمانی نیز قابل استفاده است.

رئیس مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس اضافه نمود: این محصولات برای درمان بیماران کشور است که در صورت گسترش، امکان فراوری و صادرات برای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز فراهم خواهد بود.

بدن انسان دارای صدها نوع سلول مختلف است که کارهای حیاتی بدن را تنظیم می نمایند مانند ضربان قلب، فعالیت های مغزی. سلول های بنیادی، فراوری نماینده سلول های جدید هستند. وقتی سلول های بنیادی تقسیم می شوند، می توانند سلول هایی مانند خود فراوری نمایند.

وقتی که زخمی یا بیمار می شویم، سلول هایمان صدمه می بینند یا از بین می روند در این موقعیت، سلول های بنیادی فعال می شوند یعنی سلول های بنیادی مسئول تعمیر کردن بافت های صدمه دیده و جایگزین کردن سلول هایی هستند که به طور طبیعی می میرند.

بااستفاده از دانش سلول های بنیادی، محصولاتی برای ترمیم سلول ها یا فراوری سلول های جدید فراوری می گردد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین در بازدید از مرکز شتاب دهنده کوانتوم دانشگاه شیراز گفت:از گسترش فعالیت های این مرکز براساس طرح های پیشنهادی بنیاد نخبگان و دانشگاه حمایت کامل صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل مرکز شتاب دهنده کوانتوم دانشگاه شیراز نیز ضمن معرفی دستاوردهای این مرکز مطرح کرد: این مرکز از اردیبهشت ماه سال 1397 تاکنون 101 فعالیت علمی برگزار نموده است.

وحید سهراب پور بیان داشت: این شتاب دهنده همچنین سه دوره پیش شتاب دهی، یک دوره شتابدهی و یک دوره کوانتوم آموزشگاه را با همکاری مرکز نوآوری و کارآفربنی دانشگاه شیراز به انتها رسانده است.

استاد رشته مهندسی و مدیریت صنایع دانشگاه شیراز بیان نمود: در حوزه کسب و کارهای نوپا شتاب دهنده کوانتوم 37 تیم شامل 139 نفر پذیرفته شده اند که در حال حاضر 12 تیم شامل 73 نفر در این مجموعه مستقر هستند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با هدف بازدید از شرکت های دانش بنیان و شرکت در آیین افتتاح طرح های نوآورانه، سه شنبه 14 اسفند 97 وارد شیراز شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "محصولات سلول های بنیادی وارد چرخه فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات سلول های بنیادی وارد چرخه فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید