ستاری: بازار واکسن انسانی ایران ساخت توسعه یافت، تعداد دارو های زیستی در کشور به 27 قلم رسید

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در آیین رونمایی از داروی ایرانی درمان آرتریت روماتوئید اطفال، گفت: با کوشش اکوسیستم فناوری و نوآوری بازار داخلی واکسن های انسانی ایران ساخت و دارو های زیستی در کشور توسعه یافت و ایران به یکی از کشور های مطرح منطقه و جهان بدل شد.

ستاری: بازار واکسن انسانی ایران ساخت توسعه یافت، تعداد دارو های زیستی در کشور به 27 قلم رسید

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ساعت مچی، سورنا ستاری در این مراسم، از داروی آناکینرا محصول شتاب دهنده پرسیس ژن رونمایی کرد. این دارو در ترکیب با داروی (methortrexate) برای درمان نشانه ها و علائم بیماری روماتوئید آرتریت کاربرد دارد. این دارو برای بیمارانی تجویز می شود که پاسخ آن ها به داروی (methortrexate) برای درمان روماتوئید آرتریت به میزان کافی خوب نبوده است.

* ایران در حوزه زیست فناوری رتبه یک منطقه را دارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه زیست فناوری، اعلام کرد: یکی از بزرگ ترین و مطمئن ترین اکوسیستم های حوزه زیست فناوری منطقه متعلق به ایران است و بازار داخلی این عرصه فناورانه، پرسود و ثروت زا است.

ستاری اضافه نمود: تعداد دارو های بیوتک تا چندماه پیش حدود 25 قلم بود، اما در حال حاضر تعداد آن ها به 27 عدد رسید ه است. در حالیکه برخی از کشور های اطراف ایران حتی یک مورد از این دارو ها را هم ندارند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این اتفاق به وسیله بخش خصوصی افتاده و اکوسیستم دارو های بیوتک با سرمایه گذاری این بخش پیشرفته است. پژوهش و سرمایه دولتی به محصول منجر نمی شود و قابلیت رقابت در بازار را نخواهد داشت.

ستاری با بیان اینکه شتاب دهنده پرسیس ژن تعداد زیادی شرکت و ایده را در دل خود جای داده و نقطه عطفی برای رشد و بالندگی جوانان شده است، گفت: این شرکت ها پس از بزرگ شدن در این سیستم به شکلی مستقل ادامه فعالیت می دهند.

* یک اتفاق بزرگ و کم سابقه

وی با اشاره به اینکه فراوری واکسن انسانی در ایران یک اتفاق بزرگ و کم سابقه است، گفت: بازار واکسن های انسانی در ایران در حال توسعه است و محصولاتی، چون واکسن آنفلوآنزا، سرطان دهانه رحم و ... فراوری شده و خواهد شد. در حوزه واکسن حیوانی نیز حدود 26 واکسن، فراوری داخلی شده است.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه باید فرهنگ سنتی و زیرساخت های دولتی با اکوسیستم فناوری و نوآوری همراه شود، اظهار کرد: یکی از افتخارات اکوسیستم نو، حوزه بیوتک است و ما باید از توسعه این حوزه با برطرف موانع حمایت کنیم.

ستاری اضافه نمود: وجود سازمان غذا و دارو در کشور یکی از مزایای حوزه دارو و درمان است. ای کاش چنین سازمانی در همه صنایع ایجاد شود تا به شکلی تخصصی از فراوریات داخلی حمایت و به کاهش واردات یاری کند.

* همراهی ساختار های نو با اکوسیستم نوآوری و خلاق

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بعلاوه اعلام کرد: ساختار های دولتی ما بر اساس واردات تعریف شده است و فراورینمایندگان باید در این سیستم، دائم خود را اثبات نمایند. این ساختار نیازی به دانشگاه و دانش ندارد. تنها با اتکا به پول نفت و منابع زیرزمینی خود را اداره می نماید. به همین علت طبیعی است که در مقابل ساختار های نو و نوآورانه که اساس آن فکر و ایده خلاق است بایستد. البته ساختار های دولتی نیز در حال همراه شدن با این ساختار نو هستند.

رییس ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: توسعه، یک مفهوم فرهنگی است و باید همه بخواهند تا این مفهوم در کشور پا بگیرد و رشد کند. برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان باید هزینه کنیم و از ساختارشکنی ها نترسیم.

* 99 درصد دارو های بازار داخلی ایران ساخت است

در ادامه این آیین، سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به کسب 99 درصد بازار داخلی به وسیله دارو های ایرانی، گفت: این رقم چند سال بود که بر روی 97 درصد مانده بود، اما با کوشش صنعتگران کشور و شیوع بیماری کرونا این عدد به 99 درصد رسید.

وی اضافه نمود: شرایط ایران از نظر فراوری دارو بسیار خوب است و 85 درصد سهم ریالی بازار به فراوریات داخلی برمی شود که بخش بزرگی از آن نصیب دارو های بیوتک شده است. سال 2021 حدود 253 میلیارد ریال سهم زیست فناوری از فراوری داروی کشور بود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا بعلاوه اعلام کرد: برای مجاب کردن شرکت های بزرگ دارویی به ارتقای کیفیت محصولات کافی است آن ها را به سمت صادرات سوق دهیم. این کار خودبخود آن ها را به افزایش کیفی محصولاتشان ترغیب می نماید.

محمدی، نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راس آن دکتر ستاری را در تحقق توسعه بازار داخلی محصولات دارویی بسیار حائز اهمیت دانست و اعلام کرد: حمایت های این نهاد نقش بسزایی در جهش فراوریات داخلی و تزریق تخصص های نخبگانی به این سیستم دارد.

* 1/4 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای فراوری دارو های زیستی

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گزارشی از فعالیت ستاد در چند سال اخیر ارائه کرد و گفت: صرفه جویی ارزی 1/4 میلیارد دلاری سالانه با فراوری 26 داروی زیستی یکی از دستاورد های ستاد در سال های اخیر است.

وی اضافه نمود: کسب رتبه نخست فراوری محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور در میان 5 کشور فراورینماینده محصولات زیست فناوری در آسیا، ایجاد مراکز نوآوری، ثبت 5/9 درصدی عایدی شرکت های دانش بنیان از محل شرکت های زیست فناوری، سهم بیش از 60 درصدی صادرات محصولات دانش بنیان برای شرکت های حوزه بیوتک و ... نیز دیگر دستاورد های ستاد در چند سال اخیر است.

قانعی بعلاوه اعلام کرد: فراوری 33 دارو و فرآورده های بیولوژیک، 90 محصول و 221 استاندارد در زمینه دارو، مواد اولیه، حد واسط شیمیایی و استاندارد های دارویی، 11 واکسن انسانی و مواد اولیه و 3 واکسن کرونا نیز نتیجه کوشش های ستاد در حوزه دارو، مواد اولیه و ملزومات دارویی است.

* داروی ایرانی به پروتکل درمانی کرونا ورود کرد

بعلاوه امیرحسین کاراگاه مدیر یک شرکت دانش بنیان در حوزه دارویی در مراسم رونمایی از داروی آناکینرا گفت: این دارو نخستین داروی بیوتک است که همه مراحل تحقیق، توسعه و تایید و فراوری آن در کشور صورت گرفته است.

وی کیفیت این دارو را بسیار بالا دانست و گفت: برای این امر چهار شاهد داشتیم؛ آزمون های کنترل کیفی مقایسه ای با برند اصلی را در این فرایند انجام دادیم که برای این منظور با مؤسسات خارجی در این زمینه ارتباط داشتیم و بعد از سه ماه مطالعه و تحقیق به شبیه سازی محصول رسیدیم. آزمون کنترل کیفی در مقایسه با برند اصلی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو انجام شد که نتایج نشان داد مغایرتی با نمونه خارجی ندارد.

این مدیر شرکت دانش بنیان در حوزه دارویی با اشاره به شاخص دوم مطالعه این دارو گفت: در بخش پیش مطالعات بالینی که طی دوسال انجام شد، طی این مدت از سوی وزارت بهداشت پروتکل نو انجام این مطالعات ابلاغ شد؛ از این رو این دارو بر اساس پروتکل نو وزارتخانه انجام و مورد تایید نهاده شد.

کاراگاه با بیان اینکه بیش از 60 هزار سرنگ این دارو فراوری شده گفت: این دارو فراوری نمی شود مگر اینکه کیفیت آن به اثبات رسیده باشد. بیش از 6 تست حیوانی در مطالعات داروی آناکینرا صورت گرفته است. مطالعات پیش بالینی روی13 هزار دوز به 72 کودک زیر 16 سال انجام گرفت.

به گفته وی، در مطالعات این داروی تزریقی، اثربخشی و ایمنی نیز به اثبات رسید. مطالعات این دارو را در بیماران کرونایی بستری در بخش ICU بیمارستان امام حسین انجام شد و در این مطالعه گروه دریافت نماینده داروی آناکینرا و گروه دیگری که دریافت نکردند مورد مقایسه نهاده شد؛ این افراد با اکسیژن خون پایین و شرایط حاد بودند.

این فعال دانش بنیان بعلاوه تاکید نمود: خروجی این مطالعه روی داروی آناکینرا منجر شد، کمیته علمی کرونا چنین داروی ایرانی را در پروتکل کشوری بچه ها و نوزادان مبتلا به کووید وارد کند.

* جوانان صاحبان ایده جذب شدند

فریدون مهبودی عضو هیات رییسه انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی هم در این مراسم، با اشاره به کوشش های دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای اشتغالزایی در این حوزه، گفت: خود ایشان تاکید داشتند که ما در پرسیس ژن به جای محصول گرایی به سمت شرکت گرایی و زایش مجموعه های فناور حرکت کنیم. یعنی جوانان و شرکت های کوچک دارای ایده را جذب کنیم و رشد دهیم.

وی اضافه نمود: دکتر ستاری تاکید داشتند که از مهاجرت نخبگان و صاحبان ایده جلوگیری شود و با جذب و حمایت آنها، ماندن را برایشان دلچسب و فایده مند کنیم. بر همین اساس ما در شتاب دهنده پرسیس ژن تعداد زیادی از جوانان با ذوق و ایده را جذب کردیم که پس از رشد و شکوفایی از این مجموعه جدا شدند.

عضو هیات رییسه انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی بعلاوه اعلام کرد: با حمایت های انجام گرفته تا سرانجام سال 2 میلیون دز واکسن آنفلوآنزای انسانی به بازار داخلی تزریق خواهد شد.

* داروی ایرانی درمان آرتریت روماتوئید چه می نماید

داروی بیوسیمیلار حاوی ماده فعال دارویی آناکینرا است که نوعی سیتوکین (عامل سرکوب نماینده ایمنی) به شمار می رود.

سیتوکین ها یا عامل سرکوب نماینده ایمنی، پروتئین هایی هستند که به وسیله بدن ساخته می شوند و هماهنگ نماینده ارتباطات بین سلولی هستند و به کنترل فعالیت های سلولی یاری می نمایند.

بدن انسان در برابر بیماری های روماتوئید آرتریت و سندرم وابسته به کرایوپیرین و بیماری های استیل، مقادیر زیاد سیتوکین به نام اینترلوکین-1 فراوری می نماید که موجب اثرات مضری همانند التهاب و بروز علائم بیماری می شود.

به طور معمول بدن ما پروتئین هایی برای سرکوب اثرات مضر اینترلوکین-1 فراوری می نماید که آناکینرا ماده فعال استفاده از میکروارگانیزم ای کولای E-coli فراوری شده است.

این دارو در ترکیب با داروی (methortrexate) برای درمان نشانه ها و علائم بیماری روماتوئید آرتریت در بزرگسالان کاربرد دارد. این دارو برای بیمارانی تجویز می شود که پاسخ آن ها به داروی (methortrexate) برای درمان روماتوئید آرتریت به میزان کافی خوب نبوده است.

این دارو برای درمان نشانه ها و علائم التهاب مرتبط با بیماری های راش (ضایعه پوستی)، درد مفصلی، تب، سردرد، خستگی در بزرگسالان و بچه ها در رده سنی 8 ماه به بالا کاربرد دارد. بعلاوه این دارو برای درمان بیماری التهابی با درگیری چند ارگان در دوره نوزادی که به آن سندرم عصبی پوستی مفصلی مزمن در شیرخواران گفته می شود، کاربرد دارد. این دارو در فرم تزریقی به فراوری رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ستاری: بازار واکسن انسانی ایران ساخت توسعه یافت، تعداد دارو های زیستی در کشور به 27 قلم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاری: بازار واکسن انسانی ایران ساخت توسعه یافت، تعداد دارو های زیستی در کشور به 27 قلم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید