گام هایی برای شعف محرومان، مهارت هایی که هنر خلق می نمایند

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، خبرنگاران، گروه استان ها: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور، بخش اعظمی از وسعت و جمعیت ایران را در خود جای داده است. بیش از نیمی از این جمعیت به وسیله کشاورزی و دامپروری امرار معاش می نمایند که طی سال های گذشته سیلی خشک روزگار توان کار در مزارع را از آنها ربود و صدای نی چوپانان را هم بر باد فراموشی سپرد.

گام هایی برای شعف محرومان، مهارت هایی که هنر خلق می نمایند

در شرایطی که کاهش بارندگی ها روز به روز روزنه های امید مردم را مسدود می کرد و بی آبی سیل مهاجرت از روستاها به شهرها به راه انداخته بود، سازمان فنی و حرفه ای استان با دریافت حضانت مناطق محروم، نور امید را بر دل مردمانش تاباند.

برپایی کارگاه های آموزشی رایگان از اولین گام های این مسئولان برای زدودن گرد فقر و محرومیت در مناطق مختلف استان بود که شاید بتوان برگزاری سه کارگاه آموزشی خیاطی، تعمیر لوازم خانگی و کامپیوتر را نمونه بارزی از این مهربانی ها نام برد که با همکاری کشور ژاپن در شهرستان مرزی و محروم درمیان رقم خورد.

این کارگاه ها شرایطی را رقم زده که دانش آموزان روستایی می توانند بدون دغدغه نسبت به تأمین لوازم مورد احتیاج آموزشی و فارغ از دیگر هزینه های مالی آموزش های لازم را از اساتیدی مجرب و کاردیده فراگیرند و خود نیز در آینده ای نه چندان دور وارد بازار کار و اشتغال شوند.

سفر یک روزه معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه، سفیر ژاپن و جمعی دیگر از مسئولان به خراسان جنوبی بستری فراهم کرد تا پای صحبت های تعدادی از هنردوستان این شهرستان بنشینیم.

تمامی آموزش ها رایگان است

رضا نوجوان 15 ساله از جمله افرادی است که برای حضور در دوره های آموزشی تعمیر لوازم خانگی ثبت نام نموده و در گفت و گو با وبلاگ ساعت مچی می گوید: تمامی آموزش ها در این دوره ها رایگان بوده و به همین دلیل همه بچه های محروم می توانند این دوره ها را بگذرانند.

وی با ابراز خرسندی از برپایی این کارگاه ها در درمیان بیان می نماید: دانش آموزان می توانند بدون هیچ هزینه ای و پیمودن مسیرهایی طولانی، بر سر کلاس های آموزشی بنشینند و حرفه مورد علاقه شأن را فرا گیرند.

یکی دیگر از علاقه مندان به رشته تعمیر لوازم خانگی هم در گفت و گو با وبلاگ ساعت مچی می گوید: برگزاری این دوره ها می تواند پای محرومان را هم به بازار کار باز کند.

اخذ گواهینامه مهارت

وی با بیان اینکه در خاتمه دوره ها گواهینامه مهارت برای شرکت نمایندگان صادر می گردد، می افزاید: همچنین طی فراگیری دوره های آموزشی بیمه حوادث هستیم.

این پسر جوان بیان می نماید: یادگیری حرفه ای به وسایل و امکانات خوبی احتیاج دارد که سازمان فنی و حرفه ای این امکانات را در اختیارمان گذاشته است.

وی با بیان اینکه با اخذ گواهینامه مهارت می توانیم وارد بازار کار شویم، می افزاید: در این کارگاه ها آموزش ها را طی شش دوره می گذرانیم و سپس دارای گواهینامه مهارت می شویم.

موج رضایت بانوان

یک بانوی درمیانی هم در گفت و گو با وبلاگ ساعت مچی با بیان اینکه برای یادگیری دوره های خیاطی امکانات زیادی در اختیارمان گذاشته اند، می گوید: استفاده از چرخ خیاطی به روز و جدید و دیگر امکانات مورد احتیاج بدون پرداخت هزینه جای تشکر و قدردانی دارد.

وی ادامه می دهد: در این کارگاه ها بعد از گذراندن 640 ساعت آموزش، می توانیم وارد بازار کار شده و برای دیگر افراد اشتغالزایی کنیم.

این بانوی 30 ساله با ابراز خرسندی از حضور اساتید مجرب در این کارگاه ها اعلام کرد: این کارگاه ها نشان از توجه ویژه مسئولان به محرومان و احتیاجمندان دارد.

به دنبال کاهش نرخ فقر هستیم

تکمیل پازل سخنان مردم و مسئولان مصداقی بر گفته های رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بود که اینچنین بیان می نماید: به دنبال این هستیم تا با توانمندی و مهارت آموزی در دوره ای بلند مدت، کاهش نرخ فقر به خصوص در مناطق آسیب پذیر را رقم بزنیم.

بنا به گفته پاک سرشت دولت ژاپن حوزه مهارت آموزی را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران انتخاب نموده که ایجاب می نماید در مناطق محروم اجرایی گردد بنابراین به میزان 67 هزار یورو اعتبار برای تجهیزات کارگاه های آموزشی درمیان یاری نموده است.

میتسوگو سایتو، سفیر ژاپن در ایران هم در گفت و گو با وبلاگ ساعت مچی با اشاره به سرمایه گذاری دولت ژاپن در این پروژه اعلام کرد: هدف از همکاری در اجرای این پروژه، یاری به مردم احتیاجمند و محرومان در خراسان جنوبی بوده است.

وی اظهار کرد: دولت ژاپن یاری های مختلفی اعم از همکاری در پروژه های مهارت های فنی و حرفه ای و بهداشت داشته است.

میتسوگو سایتو اعلام کرد: این پروژه در ماه فوریه 2018 در سفارت ایران بسته شده تا در چهارچوب یاری بلاعوض برای مردم محروم خراسان جنوبی اجرایی گردد.

مهارت آموزی گزینه ای برای بهبود اقتصاد

معاون امور مالی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مهارت آموزی از گزینه های افزایش توان مالی مردم است، گفت: ایجاد کارگاه های مهارت آموزی از اصلی ترین طرح های برنامه ریزی شده برای اشتغال است.

مشیر الحق عابدی با اشاره به پروژه احداث کارگاه های آموزشی خیاطی، لوازم خانگی و کامپیوتر در درمیان اعلام کرد: این پروژه اقدامی نیکو بوده که با همکاری دولت ژاپن به انجام رسیده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی هم جمعیت استان را بیش از 768 هزار نفر عنوان نمود و اضافه نمود: این استان از حیث جمعیت رتبه 29 و از حیث گستردگی رتبه سوم را به خود داده است.

حسین خوشایند با بیان اینکه خراسان جنوبی مهد انسان های بزرگ زیادی بوده است، اظهار کرد: وجود محصولات کشاورزی استراتژیک، معادن معدنی، جاذبه های گردشگری و مراکز دانشگاهی این استان را زبانزد نموده است.

وی از فعالیت 19 مرکز فنی و حرفه ای در خراسان جنوبی اطلاع داد و اضافه نمود: 102 کارگاه مهارتی و 175 آزاد فنی و حرفه ای در استان فعال است.

بهره مندی 300 نفر در سال از خدمات کارگاه ها

خوشایند اعلام کرد: در راستای سیاست های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، در زمینه توسعه تعاملات بین الملل و توسعه عدالت آموزشی، تفاهم نامه ای با سفارت کشور ژاپن در جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این تفاهم نامه پروژه ای تحت عنوان توانمند سازی نیروی انسانی در بیرجند و درمیان اجرایی شده است، گفت: در این راستا سه کارگاه آموزش خیاطی، کامپیوتر و لوازم خانگی در درمیان و یک کارگاه لوازم خانگی به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این پروژه و تجهیزات کارگاه ها 67 هزار یورو از طرف دولت ژاپن و 900 میلیون ریال از طرف اداره کل فنی و حرفه ای هزینه شده است.

خوشایند با بیان اینکه سالانه 300 نفر از خدمات آموزشی این کارگاه ها بهره مند می شوند، اضافه نمود: ایجاد فرصت شغلی پایدار در مناطق کم برخوردار، مرزی و عشایری و توسعه و ارتقا قابلیت های شغلی و حرفه ای در این مناطق از اهداف اجرای این پروژه است.

افتتاح پروژه ای مهارت آفرین در صنعت

افتتاح مرکز بین کارگاهی کویر تایر بیرجند از دیگر برنامه های سفر یک روزه رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بود که نویدی دیگر برای بخش صنعت استان رقم زد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه در 300 متر مربع فضای آموزشی است، می گوید: همچنین این پروژه دارای هشت کارگاه شامل برق، تأسیسات، جوشکاری، نجاری، ابزار رقیق و برق و الکترونیک است.

خوشایند اضافه نمود: بخشی از آموزش های سازمان در قالب آموزش در صنایع، ویژه شاغلان بازار کار و در راستای صیانت از نیروی کار و ارتقای سطح مهارت آنان همگام با فناوری های روز در قالب آموزش در مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی انجام می گردد.

وی ادامه داد: این مراکز به منظور گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و تأمین نیروی انسانی ماهر مورد احتیاج صنایع بوده که بر اساس قانون، توسط کارفرمایان تأسیس و اداره شده و نسبت به آموزش رشته های مورد احتیاج با نظارت و راهنمایی معاونت آموزش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، فعالیت می نماید.

وی با بیان اینکه مراکز جوار کارگاهی به لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط فراوری بوده و هر واحد به تنهایی یا چند واحد به اشتراک می توانند آن را تأسیس و اداره نمایند، گفت: همچنین این مرکز در بین دو واحد فراوریی به منظور آموزش مهارت های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می گردد.

دستاوردهایی برای خراسان جنوبی

دیدار رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با کارکنان اداره کل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی و استانداری خراسان جنوبی از دیگر برنامه های این مقام مسئول در بیرجند بود که طی این دیدارها فرسوده بودن تجهیزات کارگاه های آموزشی، کمبود نیروی انسانی و مشکلاتی در حوزه انتقال نیروها به دیگر استان ها از جمله مباحث مطرح شده بود.

لازم به ذکر است این سفر یک روزه خبرهای خوشی برای خراسان جنوبی داشت که در گفت و گوی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با رسانه ها عنوان شد.

پاک سرشت با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و بخشی از دانشگاه ها مأموریت مهارت آموزی دارند، اضافه نمود: وضعیت فعلی از لحاظ تجهیزات و تکنولوژی های که برای تربیت نیروی انسانی احتیاج است در سطح کشور مناسب و رضایت بخش نیست به همین دلیل در امسال اختصاص منابع مالی خوبی از صندوق توسعه ملی برای بروز رسانی تجهیزات کارگاهی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای باید متناسب با احتیاج و ظرفیت استان ها باشد، اعلام کرد: آمادگی سرمایه گذاری مشترک و انعقاد تفاهم نامه آموزشی با استان خراسان جنوبی در یک حوزه و رسته اولویت دار و با مزیت نسبی که منجر به ایجاد اشتغال گردد را داریم.

اجرای پروژه ای متمرکز روی مزیت خراسان جنوبی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه آموزشی مؤثر است که مبتنی بر احتیاج جامعه باشد، گفت: هم اکنون طرح تکاپو در حال انجام است تا آموزش ها در حوزه های مزیت دار استان ها انجام گردد.

پاک سرشت در پاسخ به سوال وبلاگ ساعت مچی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای مهارت آموزی سایر مناطق مرزی خراسان جنوبی دارید، اضافه نمود: در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پروفایل و پرونده متفاوتی برای استان های مرزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا در سازمان فنی و حرفه ای برای سال آینده برنامه هایی تدارک دیده شده است، اضافه نمود: پیش بینی می گردد برای سال آینده پروژه ای متمرکز روی مزیت این مناطق اجرایی کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اعلام کرد: برنامه داریم به وسیله مهارت آموزی تحرکی جدی در حوزه اشتغال ایجاد کنیم.

همکاری فنی و حرفه ای با صنعت توسعه یابد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه باید همکاری با صنعت توسعه یابد، گفت: انقلاب صنعتی چهارم که در حال اتفاق است همه خط فراوری و سلایق نیروی انسانی را هدف قرار می دهد.

وی با بیان اینکه نهادهای آموزشی باید از نیروی انسانی پاسداری نموده و آنها را در روبرو با تکنولوژی توانمند نمایند، اضافه نمود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مأموریت تربیت نیروی ماهر کار را بر عهده داشته که آمادگی داریم به آموزش های نوین مورد احتیاج صنایع ورود کنیم.

پاک سرشت با تاکید بر اینکه تا صنعت در کنار آموزش قرار نگیرد و آموزش همزمان در محیط کار و واقعی انجام نگردد، این آموزش مؤثر نخواهد بود، اعلام کرد: آموزش های فنی و حرفه ای سالانه برای یک میلیون و 500 هزار نفر برگزار می گردد که 40 درصد آموزش ها در حوزه صنعت و با تقاضای آنان در محیط واقعی کار است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "گام هایی برای شعف محرومان، مهارت هایی که هنر خلق می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام هایی برای شعف محرومان، مهارت هایی که هنر خلق می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید