چرا کودک شما همواره گرسنه است؟

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، گرسنگی تمام نشدنی کودک شما ممکن است علامت یک مشکل یا بیماری باشد. ما 5 علت برای آن می آوریم.

چرا کودک شما همواره گرسنه است؟

یکی از خسته نماینده ترین کارها یا وظایف مادران رسیدگی به اشتهای بچه ها است. برخی از بچه ها هستند که به زور غذا می خورند و از خوردن بیزارند؛ به طوری که کم کم دچار فقر غذایی می شوند. اما در مقابل، بچه های هم هستند که انگار شکمشان ته ندارد و همین طور بدون وقفه می خورند. البته، در برخی از بچه ها که سابقاً اشتهای سالمی داشتند و به ناگاه دچار گرسنگی سیری ناپذیر می شوند، حتماً علامت یک بیماری یا عارضه جسمی وجود دارد.

ما در این مطلب 5 علت برای گرسنگی همیشگی بچه ها می آوریم و به شما روش هایی برای حل این مسائل یاد می دهیم:

1- کودک در حال وابسته شدن به غذا است

اگر کودک شما در ماشین است، ناراحت است یا مدت ها جلوی تلویزیون نشسته و ادعا می نماید که گرسنه است، حتماً دارد یاد می گیرد که برای خوردن دلایل دیگری غیر از گرسنگی پیدا کند.

راه چاره: برنامه غذایی خاص برای بچه ها تنظیم کنید و در مکان مشخص به آنها غذا بدهید؛ نه این که در هر زمان و هر جا که دلشان خواست دستور غذا بدهند.

2- آنها حس می نمایند از غذا محروم شده اند

پدیده ای در تحقیقات جهانی وجود دارد که غذا خوردن بدون احساس گرسنگی است. این حالت در بچه های رخ می دهد که اضافه وزن دارند و در زمان صرف غذا از سوی والدین محدود می شوند؛ مثلاً ممکن است به علت چاقی، به کودک اجازه خوردن شیرینی زیاد یا ساندویچ دوم یا بشقاب دوم غذا داده نگردد. در نتیجه این رفتار، او نسبت به خوردن وسواس و حساسیت بیشتری پیدا کند و سعی می نماید هر وقت توانست غذای بیشتری بخورد.

راه چاره: به جای غذا خوردن مرتب و روتین روی میز ناهارخوردی یا سر سفره، باید به بچه ها اجازه دهیم تا خودشان هر وقت سیر شدند دست از خوردن بکشند. بچه های که از غذا خوردن به میزان دلخواه محروم می شوند، ممکن است اول بیشتر بخورند اما کم کم وقتی سیر شدند دست از غذا خواهند کشید. وعده های متعادل با شیرینی معقول را در اختیار بچه ها بگذارید و کم کم با پرخوری آنها مبارزه کنید. مطالعات نشان می دهد بچه ها همین شیوه خوردن را به عنوان الگو انتخاب می نمایند.

3- غذاها سیرنماینده نیستند

یکی از مادران همواره از این شکایت دارد و البته بیشتر بهت زده است که چرا کودکش هر ساعت گرسنه است. وقتی غذاهایی که کودک می خورد را آنالیز کردند، متوجه شدند که کودک احتیاج به چربی بیشتر دارد. مادر آن قدر بر روی غذاهای سالم مثل میوه ها و سبزیجات متمرکز شده بود که فراموش نموده بود چربی یک بخش سیرنماینده در رژیم غذایی است و عنصر غذایی پرمصرفی است که کودک به میزان بیشتری در وعده هایش احتیاج دارد. در موارد دیگر، مصرف بیش از میزان غذاهای فرآوری شده بچه ها را سیر نمی نماید و آنها را در لبه گرسنگی نگه می دارد.

راه چاره: غذا را در انواع گروه های غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای بچه ها مهیا کنید تا اشتهای آنها را کنترل کند و آنها را سیر نگه دارد.

4- میز غذا عاری از غذاهای لذت بخش بچه ها است

ممکن است کودک شما از شما خوردن سر باز زند زیرا میز غذا عاری از غذاهایی است که برای او جذابیت دارد. اگر هم کودک سر میز بنشیند، با یک بار گاز زدن یکی دو لقمه غذا خوردن می گوید: سیر شدم و زود کنار می کشد. منتها یک ساعت بعد دوباره از شما درخواست میان وعده یا تنقلات می نماید.

راه چاره: غذا را به صورت خانوادگی میل کنید و حداقل یک چیز که کودک دوست دارد را سر میز بگذارید.

5- کودک شما در حال رشد جهشی است

گاهی اوقات کودکِ گرسنه فقط گرسنه است. رشد بچه ها به صورت جهشی و ناگهانی است به این معنی که همواره به همان میزان هر روز غذا نمی خورند. وقتی کودک در حال رشد است، گرسنه تر از حد معمول است و شاید برای بار دوم و سوم از شما درخواست غذا کند یا حتی وقتی از خواب بیدار می گردد آماده غذا خوردن باشد.

راه چاره: خبر خوب این است که با تغذیه روتین و همیشگی دریافتی غذا را منظم کنید و غذاهای سیرنماینده با مواد خوراکی آشنا و ناآشنا به کودک بخورانید.

خوراک های مغذی را با عشق مادرانه تان به کودک خود بدهید و به تماشای رشد او بنشینید.

منبع: فوت و فن

به "چرا کودک شما همواره گرسنه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کودک شما همواره گرسنه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید