چند توصیه برای روزه داری در روز های پایانی ماه رمضان

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، در این مطلب نکته های استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی، را درباره روز های آخر ماه رمضان بخوانید.

چند توصیه برای روزه داری در روز های پایانی ماه رمضان

به گزارش ، روز های پایانی ماه رمضان است و متخصصان می گویند در این روز های آخر، روزه داران نباید به تغذیه و استراحت شان بی توجهی نمایند.

چرا که توان افراد در این روزها، کمتر از روز های ابتدایی ماه رمضان است و گرسنگی و تشنگی، بیش از قبل آزارشان می دهد. پیش از این کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی، نکته هایی درباره روز های آخر ماه رمضان اعلام می نماید:

هر چه به روز های پایانی ماه رمضان نزدیک می شویم، گرسنگی و تشنگی در ساعت های طولانی روز و بی خوابی های متعدد در طول ماه رمضان بدن را ضعیف تر می نماید.

بخش زیادی از سختی روزه داری در ماه رمضان، به دلیل تغییر عادت هاست و هر چند که در روز های آخر، بدن با عادت های جدید خو می گیرد و گرسنگی و تشنگی را راحت تر تحمل می نماید، با این حال بدن دچار ضعف بیشتری می گردد و ذخایر، کاهش پیدا می نماید.

نکته دیگر، خواب روزه داران است، در فصل تابستان به دلیل کوتاه بودن شب، روزه دار مدت زمان کمتری فرصت استراحت و خوابیدن دارد و اغلب روزه داران با کمبود شدید خواب در این ماه روبرو می شوند. شاید فرد یکی دو هفته ای بتواند این کم خوابی ها را تحمل کند، اما به روز های پایانی که نزدیک می گردد، بدن به دلیل فشار غذایی و کم خوابی نمی تواند این وضع را تحمل کند.

افرادی که بدن ضعیف تری دارند، در روز های پایانی ماه رمضان از مولتی ویتامین ها استفاده نمایند. مولتی ویتامین می تواند به آن ها یاری کند تا روز های آخر را راحت تر پشت سر بگذارند. این افراد سعی نمایند روزی یک عدد مولتی ویتامین مصرف نمایند .

افراد اگر بعد از سحر نمی خوابند، بعد از سحری یا همراه با وعده سحری مولتی ویتامین را مصرف نمایند، اما اگر بعد از سحر می خوابند، بعد از افطار مولتی ویتامین را استفاده نمایند. مولتی ویتامین روی کیفیت خواب اثر می گذارد، بنابراین توصیه می گردد نزدیک به زمان خواب خورده نگردد. این مولتی ویتامین ها می تواند ویتامین ها و املاحی را که بدن در این مدت از دست می دهد، جبران کند.

افراد در روز های پایانی بیشتر مراقب خورد و خوراک شان باشند. در ماه رمضان میوه و سبزی از رژیم غذایی بسیاری از افراد روزه دار حذف می گردد و بیشتر قند ها و شیرینی جات جایگزین آن ها می گردد. به دلیل افت قندی که بدن با آن روبرو می گردد، ناخودآگاه تمایل بدن به مصرف مواد شیرین بیشتر می گردد .

فعالیت بدنی در ماه رمضان به شدت توصیه می گردد. اگر افراد در طول روز نمی توانند ورزش نمایند، شب ها فعالیت بدنی داشته باشند چرا که بسیاری از افراد در این روزها، با تحلیل عضلانی روبه رو می شوند و حداقل یک ساعت ورزش و فعالیت بدنی در طول روز یا شب این تحلیل عضله را کاهش می دهد .

یک رژیم غذایی مناسب می تواند به افراد روزه دار تا حد زیادی یاری کند. در وعده افطار که درحال حاضر هم خیلی نزدیک به وعده شام است، می توانند یک کاسه سوپ، آش، حلیم یا کمی نان و پنیر همراه میوه و سبزی مختصر مصرف نمایند. حسن مصرف وعده افطار پیش از خوردن شام این است که افراد از افراط در خوردن جلوگیری می نمایند و اشتهای کاذب در آن ها از بین می رود و فرد متعادل تر غذا می خورد .

بعد از حدود یک ساعت از افطار، روزه داران می توانند شام مختصری هم مصرف نمایند. این شیوه در افراد لاغر که معمولا کم اشت ها هستند، باعث می گردد بیشتر غذا بخورند.

خیلی ها تصور می نمایند با خوردن آب زیاد می توانند مانع از عطش در طول روز شوند، اما واقعیت این نیست. آب و نوشیدنی ها مفید هستند، اما مهمتر از این، میزان دریافت میوه و سبزیجات است.

افرادی که در طول شب ذخیره گلیکوژن بدن را به اندازه کافی پر می نمایند، همزمان آب را هم در بدن ذخیره نموده، بنابراین به خاطر داشته باشید غلات کامل منابع خوبی برای کامل کردن ذخایر گلیکوژن است، چرا که به آهستگی قند را آزاد می نماید و همزمان با آزاد شدن قند، آب هم به آن می چسبد و در کبد و عضلات ما به صورت گلیکوژن ذخیره شده و این ذخیره ای برای آب است که می تواند احتیاج روزانه بدن به آب را تأمین کند .

منبع: روزنامه جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چند توصیه برای روزه داری در روز های پایانی ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه برای روزه داری در روز های پایانی ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید