چهار گروه پیشران علوم شناختی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تشکیل شد

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، چهار گروه پیشران در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی با هدف تعامل حوزه های علمی و تخصصی در حوزه علوم شناختی،تشکیل شد.

چهار گروه پیشران علوم شناختی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تشکیل شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ ساعت مچی به نقل از ستاد توسعه علوم شناختی، حسین عزیزی، کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم شناختی اظهار داشت: تعامل حوزه های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه های علوم شناختی را ممکن ساخته و ستاد توسعه علوم شناختی در این زمینه حمایت از شکل گیری گروه های پیشران را به منظور بهره برداری از ظرفیت و پتانسیل های موجود در کشور در اهداف و برنامه های خود قرار داده است.

وی اضافه نمود: شکل گیری و فعالیت گروه های پیشران برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی و زمینه سازی برای بومی سازی فراوری، ساخت و تأمین تجهیزات و فناوری های شناختی از راهبردهای اصلی ستاد توسعه علوم شناختی محسوب می گردد. در این راستا گروه های متعددی از جمله در حوزه های نورواپتیک، اختلالات عصب-تحولی و تحریک عمقی مغز شکل گرفته است.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی با بیان اینکه گروه پیشران نورواپتیک یکی از گروههای پیشران تشکیل شده در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است، گفت: محققان عضو این گروه در یک کوشش علمی پیروز شدند با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دستگاه های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز با روش سیگنال ذاتی، تصویربرداری نوری از مغز به روش استفاده از رنگدانه های حساس به ولتاژ، تصویربرداری نوری به روش اسپکل لیزری و تجهیزات مربوط به اپتوژنتیک را برای استفاده در زمینه علوم اعصاب شناختی در کشور طراحی و فراوری نمایند.

به گفته وی دستیابی به تکنیک اپتوژنتیک برای تحریک و کنترل سیستم های عصبی به وسیله دستکاری سیستم های عصبی و حساس کردن سلول های عصبی به نور، یکی از پیروزیت های محققان عضو گروه پیشران در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

عزیزی اضافه نمود: با بهره برداری از این دستگاه ها و تجهیزات طراحی و ساخته شده توسط گروه پیشران نورواپتیک، متخصصان قادرند به روش های پیشرفته و روزآمد، ساختار و عمکلکرد مغز را مورد مطالعه قرار دهند.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی یادآورشد: ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر فراوری و ساخت فناوری های شناختی در داخل کشور است.

وی می گوید: کوشش ها برای دستیابی به تأمین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

این کارشناس ترغیب مطالعات بین رشته ای و گروهی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایت های گسترده از فعالیت های آنان را از برنامه های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: تبادل دیدگاه ها میان مجریان و ناظران طرح های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح ها بطور جدی در دستور کار واقع شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "چهار گروه پیشران علوم شناختی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار گروه پیشران علوم شناختی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید