اقدامات پیشگیرانه حیاتی برای عوارض جانبی وخیم اسید مالیک

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مکمل های غذایی، هر چند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، اما اغلب منجر به بروز عوارض جانبی شده و بعضی از این عوارض جانبی به میزان ای شدید هستند که احتیاج به توجه فوری پزشکی دارند.

اقدامات پیشگیرانه حیاتی برای عوارض جانبی وخیم اسید مالیک

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

مکمل های غذایی، هر چند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، اما اغلب منجر به بروز عوارض جانبی شده و بعضی از این عوارض جانبی به میزان ای شدید هستند که احتیاج به توجه فوری پزشکی دارند.

اسید مالیک از نظر شیمیایی یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی HO2CCH2CHOHCO2H می باشد. اسید مالیک جزء اصلی موجود در سیب بوده و اولین بار از عصاره سیب در سال 1785 جداسازی شد و سپس تحقیقات بیشتری در رابطه با اهمیت آن در بیوشیمی انجام شد. نام آیوپاک اسید مالیک، 2 - هیدروکسی بوتانوئیک اسید بوده و دارای بسیاری از نام های دیگر مانند L - مالیک اسید، D - مالیک اسید و غیره می باشد. مالیک اسید در بسیاری از میوه های ترش مانند سیب سبز و انگور وجود دارد، با این حال، اندازه اسید مالیک در زمان رسیدن این میوه ها کاهش می یابد. اسید مالیک دارای فواید بسیاری می باشد.

فواید اسید مالیک

نقش مهمی در فراوری انرژی ایفاء می نماید.

اثرات سمی فلزات خاص را کاهش می دهد.

به کاهش درد یاری می نماید.

باعث حفاظت از عضلات از خستگی می گردد.

اسید مالیک در محصولات مراقبت از پوست وجود داشته و خواص لایه براداری را نشان می دهد. اسید مالیک به اعماق پوست نفوذ نموده و می تواند صافی پوست شما را بهبود بخشد. اسید مالیک به کاهش رنگدانه یاری نموده و باعث ارائه رنگ درخشان و صاف پوست می گردد.

هنگامی که اسید مالیک در ترکیب با مهمیم مصرف می گردد. به از بین بردن علائم فیبرومیالژیا که شامل درد در عضلات، رباط ها و تاندون ها بوده و منجر به خستگی عضلانی و کمبود انرژی می گردد، یاری می نماید. این ماده به کاهش علائم سندرم خستگی مزمن هم یاری می نماید.

اسید مالیک دارای خواص ضد عفونی نمایندگی بوده و به مراقبت از حفره های دهان از میکروب ها یاری می نماید. این ماده فراوری بزاق را تحریک نموده که این امر به نوبه خود به کشتن باکتری های موجود در دهان یاری می نماید.

اما با وجود تمام مزایای گفته شده، اسید مالیک در صورتی که بیش از حد مصرف گردد، مانند هر ترکیب دیگری دارای بعضی عوارض منفی هم می باشد.

عوارض جانبی

اسید مالیک به اسم یک مکمل رژیمی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده جزء شیمیایی تعدادی از داروها، دهان شویه ها، خمیر دندان و لوازم آرایشی می باشد. معمولا، مصرف بیش از حد مکمل ها و مواد دارویی منجر به بروز عوارض جانبی اسید مالیک می گردد. اسید مالیک جزء معمول کرم های صورت بوده و به لایه برداری پوست جهت تعادل رنگ پوست و حتی PH پوست یاری می نماید. کسانی که به اسید مالیک آلرژی دارند پس از استفاده از این لوازم آرایشی، مکمل ها یا داروها دچار آلرژی خفیف یا شدید می شوند. این اسید در بعضی محصولات غذایی متنوع مانند چیپس های سیب زمینی و آب نبات وجود دارد.

عوارض جانبی شایع

اسید مالیک به اسم دارو به منظور تمیز کردن سطح بین دندان ها قبل از درمان های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید در درمان درد عضلات و استخوان هم مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید باید در مقادیر توصیه شده مورد استفاده قرار گیرد. عوارض جانبی شایع اسید مالیک شامل:

درد قفسه سینه، تورم پوست، خارش، قرمزی، التهاب پوست، دردهاب عضلانی، بی حسی، یبوست، تهوع، احساس کاربرد در ناحیه اعمال شد می باشد.

عوارض جانبی شدید

بعضیم واقع، همانطور که قبلا ذکر شد، هنگامی که از این اسید در مقادیر بیش از حد استفاده می گردد، بعضی عوارض جانبی شدید مشاهده می گردد. هنگامی که در مقادیر مناسب استفاده نمی گردد، این عوارض می تواند بسیار مضر باشد و منجر به بروز مسائل بیشتر گردد. بعضی از این عوارض شامل موارد زیر می باشد:

تنگی شدید قفسه سینه

یک واکنش آلرژیک شدید ممکن است علائمی مانند بثورات پوستی، کهیر، تورم صورت، گرفتگی یا آبریزش بینی، تورم پوست، قرمزی، احساس سوزش در پوست و غیره.

درد عضلانی شدید

اشکال در بلع غذا و آب

تورم دهان، لب ها، زبان و گلو، مسائل تنفسی و اسهال

این عوارض جانبی به ندرت اتفاق می افتد، اما در صورت بروز آن ها، احتیاج به توجه پزشکی وجود دارد. معمولا، کسانی که به اسید مالیک حساسیت ندارند، و کسانی که از مقادیر محدود این اسید برای دوره های طولانی استفاده می نمایند، عوارض جانبی آن را تجربه نمی نمایند.

راه های پیشگیری

آیا اسید مالیک بد است؟ قطعا نه. در صورتی که اقدامات احتیاطی زیر رعایت گردد، مصرف این اسید منجر به بروز عوارض جانبی نمی گردد. استفاده از محصولات حاوی اسید مالیک می تواند کاملا امن باشد. این اقدامات چندان پیچیده نیست و مطمئنا همه شما می توانید با رعایت این اقدامات از محصولات اسید مالیک به طور مناسبی بهره ببرید.

مشورت با پزشک خود قبل از استفاده از هر گونه مکمل و یا محصولا حاوی اسید مالیک.

اطمینان از نداشتن آلرژی به اسید مالیک یا مالات.

در صورت بارداری، قبل از استفاده از این محصولات با پزشک خود مشورت کنید چون مصرف این اسید ممکن است منجر به عوارضی در طول دوران بارداری گردد.

افراد دارای فشار خون بالا هم باید هنگام استفاده از این محصول اقدمات احتیاطی را رعایت نموده و با پزشک خود مشورت نمایند.

در صورتی که شما از محصولات حاوی اسید مالیک استفاده می کنید، دستورالعمل های پزشک خود را به دقت رعایت کنید. استفاده از هر دارویی بدون مشورت دکتر ممکن است منجر به بروز عوارض جدی گردد.

منبع: راسخون

به "اقدامات پیشگیرانه حیاتی برای عوارض جانبی وخیم اسید مالیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات پیشگیرانه حیاتی برای عوارض جانبی وخیم اسید مالیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید