بیشتر قنات های میبد خشک شدند

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در میبد قنات ها عمدتاً خشک شده اند.

بیشتر قنات های میبد خشک شدند

سید محمد طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ساعت مچی اضافه کرد: بیشترین خسارت در این بخش مربوط به قنوات مناطق کوهستانی است که با بارندگی های کم، دچار نوسانات شده اند. هر چند قنات های مناطق کوهستانی به دنبال بارش مناسب مجدداً آبدهی خواهند داشت ولی منابع آبی واقع در دشت ها در صورت بروز بارش های مشابه، خیلی سخت به شرایط اولیه بازخواهند گشت.

معاون آب منطقه ای یزد با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع آب زیرزمینی مهمترین اولویت شرکت آب منطقه ای استان یزد است، توضیح داد: بخش قابل توجهی از آب مصرفی در کشور و استان مربوط به بخش کشاورزی است بنابراین صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف آب با مشارکت همه بهره برداران به ویژه کشاورزان میسر خواهد بود.

طباطبایی با اشاره به کاهش 30 درصدی بارش های استان در سال آبی گذشته، گفت: پس از خشکسالی های مکرر در استان طی سال های گذشته، بنا بر پیش بینی های کارشناسان، سال جاری وضعیت بارشی بهتری را نسبت به سال های اخیر شاهد خواهیم بود.

وی بر محدود شدن بهره برداری از چاه های آب زیرزمینی تاکید نمود و گفت: این منابع با کنترل و مدیریت حفظ می شوند و در این صورت می توانند به عنوان سرمایه ملی برای نسل های آینده نیز بقا داشته باشند.

طباطبایی با اشاره به این که میبد یک شهر صنعتی است، اضافه کرد: مصرف آب در بخش صنعت میبد نیز بالاست ولی ایجاد اشتغال، رونق و ثروت در این شهرستان ناشی از فعالیت های صنعتی است به طوری که به ازای هر یک لیتر آب در ثانیه 70 شغل در بخش صنعت ایجاد می گردد و این در حالی است که این آمار در بخش کشاورزی به مراتب پایین تر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد، بهترین شیوه در صرفه جویی از منابع آب زیرزمینی را جایگزینی کشاورزی صنعتی و نوین به جای کشاورزی سنتی ذکر کرد و توضیح داد: بهترین شیوه برای حفاظت ارز منابع آبی موجود روی آوردن به کشاورزی صنعتی است که به مراتب بازدهی و راندمان بالاتری دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد به طرح خاموشی چاه های کشاورزی به عنوان یکی از روش های حفظ و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان اشاره نمود و گفت: با توسعه سطح کشاورزی در شرایط حاضر مختالف هستیم و معتقدیم باید به جای آن افزایش بهره وری و بازدهی فعالیت های کشاورزی را دنبال کنیم. جایگزین کردن کشت های کم آب خواه به جای محصولات پرآب خواه از دیگر سیاست های استان در این راستاست؛ از مجموع 6600 حلقه چاه استان، 3800 چاه برای مصارف کشاورزی مورد استفاده است.

به گفته وی، در حال حاضر به طور متوسط 82 درصد آب مصرفی در استان مربوط به کشاورزی، هفت درصد در بخش صنعت و مابقی برای شرب و بهداشت استفاده می گردد ولی این رقم در شهرستان میبد 71 درصد در بخش کشاورزی، 15 درصد صنعت و 14درصد برای شرب است.

این مسئول با بیان این که خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی استان در سال گذشته منجر به صرفه جویی 70 میلیون مترمکعبی آب در استان شده است، خواهان مساعدت و همکاری بهره برداران چاه های کشاورزی برای اجرای این طرح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیشتر قنات های میبد خشک شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشتر قنات های میبد خشک شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید