تولیدات آبی ایران از 11 میلیون به 19 میلیون تن در سال 95 رسیده است

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه محصولات دیم بیش از 2 برابر گردیده است، توضیح داد: تولیدات آبی از 11 میلیون به 19 میلیون تن در سال 95 رسیده و این امر در سال 96 رشد بیشتری داشته است.

تولیدات آبی ایران از 11 میلیون به 19 میلیون تن در سال 95 رسیده است

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، شکراله حاجی وند در دومین سمپوزیوم ملی میوه های ریز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه سطح زیرکشت در محصولات باغی از سال 78 از 2 میلیون و 352 هزار هکتار به 2 میلیون و 866 هزار هکتار در سال 95 رسیده بود که این میزان در سال 96 به 2.9 میلیون هکتار ارتقا یافت.

وی اضافه کرد: فراوریات محصولات باغی روند صعودی به خود گرفته است و از 12 میلیون و 492 هزار تن به 21 میلیون تن در سال 95 و در سال 96 به 22 میلیون تن محصلات سردرختی رسیده است.

حاجی وند با بیان اینکه در حوزه میوه های سردسیری بیشترین سطح زیرکشت و فراوری مربوط به محصولات سردسیری و خشک این حوزه است، گفت: صادرات این محصول ها به عنوان یکی از کلیدی ترین محورها در فراوری به آن توجه می گردد تا کمتر به نفت و اقتصاد ناشی از آن وابسته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 انواع محصولات باغی با ارزش بیش از 2 میلیارد و 832 میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر شد، اظهار کرد: 40 درصد پسته، 12 درصد زعفران، 9 درصد سیب و 9 درصد خرما و 5 درصد انگور از مهم ترین محصولات صادر گردیده به کشورهای خارجی بوده است.

مدیرکل میوه های سردسیری و ریز وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه ها و طرح های مهمی بر اساس برنامه ششم تدوین گردیده اما یکی از مهم ترین برنامه ها، توسعه باغ های دیم و گیاهان دارویی در اراضی کم بازده است، اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم باید 500 هزار هکتار باغ دیم و گیاهان دارویی ایجاد گردد اما به نظر می رسد این میزان به 100 هزار هکتار برسد.

حاجی وند با اشاره به اینکه اصلاح باغ های فرسوده به دلیل مشتری مداری و صادارت آنها در دستور کار واقع شده است، اظهار داشت: بسیاری از ارقام باغات درجه سه و دو در کشور احتیاج به اصلاح و نوسازی دارند. طرح فراوری نهال و احداث چندین باغ مادری نیز در دستور کار واقع شده است و اصلاح و نوسازی 900 هزار هکتار باغ در برنامه ششم دیده گردیده است.

مدیرکل میوه های سردسیری و ریز وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انگور و توت فرنگی در میوه های ریز در کشور از اهمیت بالایی واقع شده است، توضیح داد: 3.4 میلیون تن انگور در کشور فراوری می گردد و تغییر اقلیم و برخی شرایط دیگر فراوری این محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

حاجی وند با اشاره به سیاست های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: حمایت از افزایش فراوری محصولات باغی، توسعه باغات و گیاهان دارویی دیم، افزایش فراوری محیط های گلخانه ای در دستور کار واقع شده است.

وی با بیان اینکه یکسان سازی و همسو کردن طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در راستای حل مسائل این بخش نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: ایجاد کمیته های فنی مشترک بین دانشگاه، تحقیقات و اجرا برای گروه های میوه های دانه ریز به منظور هم افزایی بیشتر، پهنه بندی مناطق مختلف برای میوه های دانه ریز متناسب با ارقام متفاوت، بهینه سازی روش های تکثیر به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی های احتمالی نهال از سیاست های معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی است.

مدیرکل میوه های سردسیری و ریز وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: هرس علمی و اصولی جهت افزایش خواص کمی و کیفی محصول، شناسایی و ارائه راه حل اجرایی برای برطرف آفات و بیماری های نوظهور مانند پیرس، اسکا، برداشت مکانیزه و برطرف مسائل پس از برداشت در راستای کاهش ضایعات، ایجاد بارگاه های بهداشتی و فنی به ویژه برای انگور و زرشک و اقدام عملی در راستای مدیریت منابع آبی با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش مانند گرمازدگی، کم آبیاری، آبیاری زیرسطحی و معرفی ارقام متحمل یا مقاوم به کم آبی در دستور کار واقع شده است.

حاجی وند با اشاره به اینکه بیش از 140 رقم در موسسات تحقیقات علوم باغبانی فراوری و برای تکثیر در در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، گفت: در برخی از محصولات حدود 400 هزارتن ضایعات داریم و اگر به تبدیل آن اقدام کنیم از لحاظ اقتصادی نتیجه مطلوبی به دست می آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تولیدات آبی ایران از 11 میلیون به 19 میلیون تن در سال 95 رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولیدات آبی ایران از 11 میلیون به 19 میلیون تن در سال 95 رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید