لزوم ایجاد شبکه هشدار در مصرف بعضی دارو ها

به گزارش وبلاگ ساعت مچی، خبرگزاری خبرنگاران- عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی گفت: نیازمند ایجاد شبکه هشدار در مورد مصرف دارو های چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و انرژی زا هستیم که اغلب به وسیله عطاری ها و تبلیغات ماهواره ای توزیع می گردد.

لزوم ایجاد شبکه هشدار در مصرف بعضی دارو ها

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساعت مچی، خانم دکتر مریم اخگری اضافه نمود: هر ساله از اول تا هفتم آبان به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام گذاری می گردد.

وی گفت:مسمومیت در جامعه ما کم نیست و ما در سازمان پزشکی قانونی کشور با ارجاعات بسیار زیادی به سبب مسمومیت با دارو ها روبرویم.

خانم اخگری اضافه نمود:در هفته پیشگیری از مسمومیت ها هر روز به مسمومیت با یک ماده اختصاص پیدا می نماید و معمولاً مسمومیت ها در افرادی که به نوعی با این دارو ها در تماس هستند شیوع بیشتری دارد که در بچه ها و افراد مسن بیشتر است.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: گاهی مسمومیت ها اتفاقی نیست و به قصد خودکشی، دیگر کشی و مقاصد دیگر اتفاق می افتد.

خانم اخگری اضافه نمود: همه این موارد جزو معضلاتی است که ما در جامعه با آن روبرو هستیم و باید شبکه هشدار در جامعه برای روشنگری مردم در مورد استفاده نکردن از این دارو ها و مواد اجرا گردد.

این متخصص سم شناسی و داروشناسی گفت: این دارو ها می توانند دارو های مجازی باشند که به وسیله داروخانه ها در اختیار افراد قرار می گیرند و یا دارو های غیرمجازی باشند که از شبکه های قاچاق ماهواره ای و بعضی توزیع نمایندگان وارد کشور شوند و در اختیار عموم افراد جامعه قرار گیرند.

خانم اخگری اضافه نمود: در جامعه ما به سبب اینکه جامعه جوانی است این مواد به راحتی در اختیار افراد قرار می گیرد و سوء مصرف این مواد یکی از معضلات عظیم جامعه ماست که می تواند منجر به مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف مواد گردد.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: مصرف این مواد کم نیست و فراورینمایندگان داخلی و افراد سودجو به قصد ایجاد سود بیشتر دارو ها را در اختیار افراد جوان قرار می دهند و متاسفانه منجر به مرگ این افراد هم شده است.

وی، مصرف دارو های مخدر و محرک را به سبب قیمت پایین آن در میان جوانان شایع تر خواند و گفت: ما به مصرف نمایندگان هشدار می دهیم که از مصرف این دارو ها خودداری نمایند چرا که ما روزانه با تعداد زیادی پرونده روبرویم که افراد به سبب سوء مصرف این مواد یا دچار نقص جدی شده و یا فوت نموده اند که وقتی علت فوت را بررسی می کنیم می بینیم ناشی از سوء مصرف این مواد بوده است.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی گفت: یکسری باور های غلط در جامعه رواج پیدا نموده است و فراوری نمایندگان و توزیع نمایندگان این مواد برای اینکه جایگزین مناسبی برای مواد قبلی به وجود بیاورند، می گویند این مواد جدید هیچ عارضه ای ندارد و حال شما را خوب می نماید غافل از اینکه این دارو ها عوارض زیادی دارند.

خانم اخگری اضافه نمود: اگر فرد مصرف نماینده این مواد زنده بماند تا سرانجام عمر از نارسایی کبدی، کلیوی و بیماری های قلبی ممکن است رنج ببرد و یا اینکه در اثر سوء مصرف این مواد دچار اور دوز گردد که ما این موضوعات را در پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی می بینیم و متاسفانه بیشتر این افراد جوان هستند.

وی ادامه داد: یک روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها به پیشگیری از مسمومیت به دارو های گیاهی تقلبی اختصاص دارد و ما شاهدیم که یک سری افرادی که هیچگونه اطلاعات دارویی ندارند در بازار سیاه این دارو ها را در اختیار افراد جامعه قرار می دهند و از آن به عنوان دارو های گیاهی یاد می نمایند که متاسفانه هم در عطاری ها توزیع و هم در ماهواره تبلیغ فراوان می گردد.

خانم اخگری گفت: این دارو ها در ماهواره به عنوان دارو های صد درصد گیاهی و بدون هیچ عارضه جانبی و به قصد ترک اعتیاد تبلیغ می گردد و گاهی برای افزایش قوای جنسی و ایجاد نماینده عضلات در بدن نیز تبلیغات این دارو ها صورت می گیرد.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه نمود: در واقع عطاری ها در فراوری این دارو ها، از یک سری دارو های دیگر یاری می گیرند تا آن افراد را زودتر به هدفی که داشتند برسانند مثلاً دارو هایی هستند که به قصد کاهش وزن در اختیار خانم ها قرار می گیرد که عمدتاً حاوی ترکیبات شبه آمفتامین هستند و ما به خانم هایی که به دنبال کاهش وزن هستند هشدار می دهیم که از مصرف آن خودداری نمایند چراکه کاهش وزن 18 کیلوگرم در یک ماه به هیچ عنوان طبیعی نیست.

وی اضافه نمود: پرونده ای از خانم جوانی داشتیم که چاقی مفرط داشت و به عطاری ها مراجعه و دارو های لاغری دریافت نموده بود که منجر به فوت او شد و در نمونه برداری ها پس از مرگ به این نتیجه رسیدیم که دارو هایی در بدنش وجود داشت که به هیچ وجه گیاهی نبود.

خانم اخگری گفت: این افراد سودجو قرص هایی را در اختیار افراد قرار می دهند که حاوی دارو های مخدر، روانگردان و آمفتامین هاست و برای فریب دادن مردم آن را با پودر های گیاهی مانند آویشن و جعفری ترکیب می نمایند که عطر و بوی گیاهی داشته باشد.

متخصص سم شناسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مکانیسم اثر این دارو های کاهنده وزن چیست؟ اضافه نمود: این دارو ها که عمدتاً تقلبی هستند حاوی ترکیبات شبه آمفتامین هستند و مواد محرک را در بدن افزایش می دهند و به اصطلاح خودشان حال آدم را خوب می نمایند.

وی اضافه نمود:این دارو ها موجب کاهش اشتها و اختلال در خواب افراد می گردد و مادران و پدرانی به ما مراجعه می نمایند و می گویند که از زمانی که بچه های ما از این دارو ها مصرف می نمایند نه خواب دارند و نه خوراک.

خانم اخگری گفت: از عوارض ترکیبات شبه آمفتامین ها کاهش اشتهاست و خانم هایی که ناخواسته به دام این افراد می افتند دچار کاهش اشتهای کاذب می شوند و به همین علت ترغیب می شوند که دارو ها را بیشتر مصرف نمایند و در نهایت منجر به ایجاد مسمومیت، ایست قلبی و مرگ آن ها می گردد.

وی اضافه نمود:ما مواردی را داریم که در خانم های جوان ایست قلبی رخ می دهد و چرا با یک خانمی که هیچ سابقه مشکل قلبی نداشته و حتی بیماری زمینه ای هم نداشته است باید با ایست قلبی به مراکز درمانی مراجعه نمایند و علت، مصرف این داروهاست و ما در نمونه هایی که از بدن این افراد پس از مرگ در آزمایشگاه های پزشکی قانونی اخذ نموده ایم به این نتیجه رسیدیم که مرگ آن ها به سبب مصرف این دارو ها بوده است.

خانم اخگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دارو های ضد چاقی مواد مخدر هم وجود دارد؟ گفت: یکسری از دارو ها را به قصد ترک اعتیاد توزیع می نمایند که مثلاً قرص های دراگون در عطاری ها کاملاً بوی گیاهی دارد و این قرص ها را ما در دستگاه هایی آزمایش کردیم و به این نتیجه رسیدیم که حاوی ترامادول است.

این متخصص داروشناسی اضافه نمود: ما هیچ داروی گیاهی نداریم حاوی ترامادول باشد مگر اینکه به آن اضافه نموده باشند و در واقع فرد را به داروی جدیدی معتاد می نمایند یعنی مثلاً فرد معتاد به هروئین بوده است و عطاری، دارویی برای ترک اعتیاد به او می دهد که خود این دارو اعتیاد آور است.

وی گفت: بسیاری از کپسول های چاقی و لاغری را خود عطاری ها به صورت دستی می سازند و داخل آن پودر های گیاهی هم وجود دارد، اما حاوی ترامادول و متادون و دارو های بسیار مخدر خطرناک است و، چون نظارتی بر کار عطاری ها نیست مقادیر نامشخصی از دارو های مخدر را داخل کپسول ها می ریزند و در اختیار افراد قرار می دهند و گاهی مواقع موجب فوت افراد هم می گردد.

این متخصص داروشناسی و سم شناسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ما آیا داروی مجازی برای لاغری داریم، اضافه نمود:سازمان جهانی بهداشت برای دارو های مجاز و تقلبی تعریفی دارد و یکی از تعاریف دارو های تقلبی این است که برچسب دارو با محتوای آن همخوانی ندارد مثلاً ادعا می نمایند که دارو صددرصد گیاهی است و حتی اسامی گیاهان را روی ظرف آن می ویسند و از وجود مواد گیاهی و ویتامین در آن می گویند، اما وقتی ما این موارد را در آزمایشگاه بررسی می کنیم داخل آن ترامادول، متادون، دیفنوکسیلات و کورتن می بینیم که این ها به صورت غیرمجاز اضافه شده و کاملاً تقلبی است.

خانم اخگری درباره دارو های ضد لاغری هم اضافه نمود: دارو های گیاهی دارو هایی هستند که پایه گیاهی دارند و نباید هیچ اضافه نمودنی داشته باشد و قطعاً این دارو ها به صورت سریع فرد را به نتیجه نمی رساند و فرد باید در طولانی مدت به همراه رژیم های غذایی و ورزش تاثیر این دارو ها را ببیند.

وی ادامه داد: اینکه خانمی در هفته 18 کیلوگرم به واسطه مصرف این دارو ها لاغر گردد به طور قطع غیر طبیعی است.

خانم اخگری اضافه نمود:ما با توزیع قرص های چاقی نیز در عطاری ها روبرویم و افراد جوانی که در باشگاه های بدنسازی فعالیت می نمایند به قصد ایجاد عضله از این قرص ها استفاده می نمایند و این دارو ها را بررسی کردیم و به وجود مقادیر بسیار زیادی کورتون در این دارو ها برخوردیم.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: کورتون به عنوان داروی ضد التهاب پذیرفته شده است، اما نه به عنوان داروی گیاهی و نباید در دارو های گیاهی وجود داشته باشد.

وی اضافه نمود:خاصیت کورتون ها این است که منجر به تجمع آب در بدن می گردد یعنی فردی که از این دارو ها استفاده می نماید بدنش دچار ورم و به اصطلاح آب زیر پوست او جمع می گردد و فکر می نماید عضلاتش رشد نموده است، اما پس از چند وقت استفاده به سمت نارسایی کبدی و کلیوی می رود و در آقایان هم به واسطه مصرف بعضی از این هورمون ها و دارو ها با عقیم شدگی آن ها روبرو می شویم و سیستم هورمونی بدن آن ها مختل می گردد.

خانم اخگری گفت: در بعضی عطاری ها دارو هایی برای افزایش قوای جنسی تجویز می گردد که خیلی ها به ویژه افراد مسن آن را مصرف می نمایند در حالی که این دارو ها به هیچ وجه گیاهی نیستند و مواد شیمیایی و دارویی فراوانی دارند و معمولاً افراد مسن بیماری های زمینه ای دارند که ناچارند دارو مصرف نمایند و مصرف آن دارو ها با این دارو های تقلبی تداخلات ایجاد می نماید که با عث خونریزی و مرگ افراد نیز می گردد.

وی اضافه نمود:هیچ وقت خودسرانه نباید از این دارو های گیاهی استفاده کرد و حتماً دارو های گیاهی را باید منابع معتبر و داروخانه ها توزیع نمایند و دارو های گیاهی باید برچسب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشته باشد.

خانم اخگری از مردم خواست به هیچ وجه به دارو های گیاهی که در ماهواره ها تبلیغ می گردد و یا عطاری ها توزیع می نمایند توجهی ننمایند چرا که هیچ ماده موثره ای در ان نیست حاوی مواد شیمیایی فراوان است و همگی از نظر ما تقلبی هستند.

وی گفت: بر اساس سند حرف می زنیم چرا که نتیجه بررسی این دارو ها را در آزمایشگاه ها دیده ایم و این ها حاوی دارو هایی هستند که عمداً اضافه می گردد تا فرد را زودتر به هدفش برساند و از طرف دیگر فرد به این دارو ها وابسته می گردد و مجددا سراغ توزیع نماینده می رود.

این متخصص سم شناسی در پاسخ به سوالی درباره عوارض بلند مدت مصرف این دارو ها، اضافه نمود: ممکن است این دارو ها در کوتاه مدت فرد را به هدفش برساند، اما یکسری عوارض را برای اعضای حیاتی بدن ایجاد می نماید که برگشت پذیر نیست.

وی ادامه داد: ما در بخش آسیب شناسی افرادی که از این دارو ها استفاده نموده اند بررسی کردیم و دیدیم بافت کبد و قلب آن ها دچار اختلال شده بود و عوارض برای فرد پس از قطع دارو ها رفع نمی گردد بلکه در طولانی مدت عوارض آن خود را نشان می دهد.

خانم اخگری گفت: از نظر ما تبلیغ دارو در عطاری ها و ماهواره غیرقانونی است و بعضی اوقات شاهدیم که همسایه ها این دارو ها را دست به دست می نمایند که باید مراقب باشیم.

وی درباره دارو های انرژی زا هم اضافه نمود: کپسول ها، پودر ها و در بعضی عطاری ها دارو های در بسته های بسیار عظیمی عرضه می گردد که ادعا می نمایند قرص های انرژی زاست که فقط اسید های آمینه و پروتئین دارد، اما در داخل این دارو ها دارو های اشتها آوری اضافه می نمایند که مثلاً یک نفر در مدت یک ماه تا 15 کیلو گرم چاق می گردد که از نظر ما این نوع افزایش وزن طبیعی نیست.

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساعت مچی به نقل از صدا و سیما، خانم اخگری درباره توزیع سویق های غیرمجاز هشدار داد و گفت: در پودر جوانه گندم و جو دارو های اشتها آوری می ریزند و معمولاً این دارو ها را بچه ها می خورند و مادر می گوید بچه من دائم می خوابد در صورتی که سیپروهپتادین موجود در این پودر ها علاوه بر اشتها آوری، خواب را هم زیاد می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا

به "لزوم ایجاد شبکه هشدار در مصرف بعضی دارو ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ایجاد شبکه هشدار در مصرف بعضی دارو ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید